Huwelijk in het buitenland

Steve Tibor
Topic Starter
Berichten: 1

Huwelijk in het buitenland

#1 , 25 nov 2005 17:09

Beste
Ik en mijn (ex)vrouw zijn gehuwd in Belgi?.
Ik heb de Belgische nationaliteit en mijn ex de Hongaarse.
Zij woont reeds 1,5 jaar terug in Hongarije.
Wij zijn aldus 1,5 jaar feitelijk gescheiden.
Spijtig genoeg nog niet wettelijk.
Ook is zij onwillig om naar hier te komen en te tekenen voor de echtscheiding.
Ik zit aldus met een groot probleem.
Zij beweert immers dat zij kan hertrouwen in Hongarije gezien zij daar nooit getrouwd is geweest.
Ik vraag mij af of dit zo maar kan ?
Tenslotte is dit een land die ook tot de EU behoort.
Ik heb momenteel een nieuwe vriendin en wil dus zo vlug mogelijk een vrij man zijn.
Ik vrees ervoor als mijn ex, die onwillig is om naar Belgi? te komen, de echtscheidingspapieren niet tekent, ik hier niets kan aan doen !!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 12 dec 2005 14:55

Uw situatie is vrij complex.
We raden u aan om langs te gaan bij uw lokaal Justitiehuis en aldaar de situatie voor te leggen. Dit kan geheel gratis.

Een dichtst bijzijnde Justitiehuis kan u hier vinden:
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... zen/mj.htm

gescheiden vaders

#3 , 14 dec 2005 01:55

beste Steve,

Je staat er niet zo slecht voor hoor. Het feit dat ze niet wil tekenen betekent enkel dat een EOT (zie verder) niet mogelijk is.

Je bent 1,5 jaar "nog niet wettelijk" feitelijk gescheiden, zeg je. Dat is niet helemaal juist: je bent nooit "wettelijk" feitelijk gescheiden, want dit bestaat niet: "feitelijk gescheiden" wijst enkel op een levenssituatie, niet op een juridische huwelijks- of scheidingsvorm. Ik leg uit:

er zijn drie manieren om te scheiden: echtscheiding onderlinge toestemming, echtscheiding op basis van feiten (overspel) en echtscheiding wegens twee jaar feitelijke scheiding.

Binnen een half jaar kan jij wel degelijk die laatste scheiding opstarten: het volstaat dan dat je kan bewijzen dat je dan twee jaar volkomen apart woont, en het staat je vrij om daarvoor de argumenten en feiten aan te brengen die je vindt: een mail van haar van 1,5 jaar geleden, briefwisseling uit Hongarije, eventueel de gegevens van de telefoongids van Hongarije, opzegging van haar bankkaart, enz enz Ook verklaringen van buren dat ze je vrouw al 1,5 jaar niet meer gezien hebben is een argument (maar dan moet je meer dan ??n verklaring voorleggen). Kortom: enerzijds moet je de datum van haar vertrek kunnen bewijzen, en anderzijds het feit dat ze nu nog altijd weg is.

Terug naar de procedure: uiterst belangrijk is dat de aanvrager van de echtscheiding wegens twee jaar feitelijke scheiding de zgn. "duurzame ontwrichting van het huwelijk" moet bewijzen. Dat lijkt me in de gegeven omstandigheden geen probleem te zijn, want dat is een logische afleiding van de bewijzen die je aanbrengt om het feitelijk apart wonen/leven te bewijzen.

Overleg het met je advocaat, want als je straks (= binnen 6 maanden) geen bewijzen van 2 jaar feitelijke scheiding kan voorleggen vervalt ook de duurzame ontwrichting van het huwelijk, en dat heeft drastische gevolgen voor jou (zoals je advocaat zal uitleggen).

Enne, leuk te vernemen dat je een nieuwe vriendin hebt. Hopelijk weet je Hongaarse vrouw dat niet, want als zij je morgen laat betrappen verlies je de "echtscheiding op basis van feiten" (overspel) en dan betaal je voor de rest van je leven onderhoudsgeld. Tenzij jij kan bewijzen dat het overspel niet beledigend was... Ik bedoel inderdaad dat je moet opletten dat je niet betrapt wordt, en dat je eigenlijk je nieuwe relatie geheim moet houden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”