Bewijs Feitelijke Scheiding

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bewijs Feitelijke Scheiding

#1 , 29 mar 2021 13:29

Mijn vrouw, 62 jaar, geen inkomsten, praktisch geen pensioenrechten is bij familie gaan inwonen met bedoeling van echtscheiding.
Ik ben 66 jaar en heb gezinspensioen €1440.
Feitelijke scheiding is voor mij nadelig wegens 50/50 regeling van pensioen, wettelijke scheiding is financieel voor mij enige optie (huishuur €750)
Zij wil eerst alle kleding, beddengoed, persoonlijke spullen weghalen, meubelen/toestellen door haar aangekocht voorlopig nog niet.
Wordt feitelijke scheiding bewezen door aanwezigheid van:
- Kleding, beddengoed ?
- Bed, kleerkast, slaapkamermeubelen ?
- Domiciliëring ?

Wordt bij berekening alimentatie/pensioen rekening gehouden met haar mogelijkheid van nog 3 jaar inkomen op te bouwen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 29 mar 2021 13:31

En waar is uw echtgenote nu ingeschreven?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2021 15:52

Pensioen als feitelijk gescheiden huwelijkspartner
Bij een feitelijke scheiding kunt u een deel van het pensioen van uw huwelijkspartner krijgen.

Er is sprake van een feitelijke scheiding als:

u officieel op twee verschillende adressen gedomicilieerd bent;

u bij gerechtelijke beslissing van tafel en bed gescheiden bent;
uw huwelijkspartner in de gevangenis zit, in een instelling ter bescherming van de maatschappij opgenomen is of om geestelijke gezondheidsredenen opgenomen is.

Ik zou u toch op het volgende willen wijzen.

U stelt dat uw echtgenote omzeggens geen loopbaan heeft. Dit betekent dat zij pas op wettelijke pensioenleeftijd, 65 jaar rechten kan openen op een rustpensioen eigen loopbaan en loopbaan wettige scheiding voor de jaren van huwelijk.

In geval van wettige scheiding valt u terug op bedrag alleenstaande. U loopt het gevaar dat u veroordeelt wordt tot het betalen van een onderhoudsgeld dat u dan moet betalen van uw bedrag pensioen als alleenstaande en dan zou het pensioen dat u overhoudt wel eens veel lager kunnen uitvallen dat de helft van het gezinspensioen. Onthoud ook dat voor u desgevallend de rechten van IGO onderzocht worden gezien u ouder bent dan 65 jaar. Bij de IGO wordt er wel rekening gehouden met roerende en onroerende inkomsten en dit volgens vastgestelde regels.

Ik raad u dan ook aan om contact op te nemen met uw plaatselijke pensioendienst en/of het CAW.

Contact met een bemiddelaar wil ook wel eens vruchten afwerpen.

Dus bezint eer ge begint.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2021 02:34

@Franciscus: Zij is nog steeds op het echtelijk adres gedomicilieerd.

@Marcus Aurelius: Zij krijgt vanaf 65j toch echtscheidingspensioen? Dan hebben we beide alleenstaandenpensioen. Het is geenszins mijn bedoeling dat zij zonder inkomen komt te staan, ik had haar dan ook voorgesteld om met de echtscheiding nog 3 jaar te wachten en ondertussen werk te zoeken.

iota
Berichten: 830

#5 , 30 mar 2021 14:08

3 jaar wachten met de echtscheiding en ondertussen werk zoeken? Op haar 62ste, terwijl ze nauwelijks of geen geen beroepservaring heeft?
Probeer de zaken niet enkel vanuit uw eigen perspectief te bekijken. Dat zet doorgaans geen zoden aan de dijk als men echt tot een oplossing wil komen.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 30 mar 2021 14:23

Kan vermoedelijk via VDAB wel aan werk of aan cursussen beginnen.

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mar 2021 14:38

@ iota:
Met alle respect, ik wou geen echtscheiding in de eerste plaats, zij had een eigen kamer en tussendoor was de verstandhouding prima. Enkel bij stress, zoals door het coronanieuws, was er geen communicatie mogelijk.
Ik dacht dus dat het een burn-out betrof... En dan plots, blijkbaar in een opwelling vertrok zij.
Probleem is de familie waar zij nu verblijft, die was altijd tegen ons huwelijk gekant. (dit jaar zijn we 39 jaar gehuwd)

Terug naar “Echtscheiding”