Uitkoopsom sociale woning berekenen

Elias527
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkoopsom sociale woning berekenen

#1 , 18 mar 2021 13:47

Beste,

Mijn vriendin en ik staan op het punt elkaar te verlaten. We hebben een sociale woning gekocht in 2015 mei voor 199000€. De sociale lening was in totaal 210720€. 920€/maand gedurende 24 jaar.

Mochten wij het huis willen verkopen heeft de bouwmaatschappij recht op wederinkoop wat nooit interessant is natuurlijk, zo niet hangt er een boete aan vast van 27000€. Maar dit is voorlopig niet aan de orde, mijn vriendin zou mij uitkopen.

We hebben 50/50 geïnvesteerd, 5000€ heb ik er ingestoken voor de akte kosten en dergelijke.

Wel is het zo dat mijn schoonvader het huis volledig geschilderd heeft gratis, de laminaat en het terras bekostigd heeft.

Als ik kijk op mijn fiscaal fiche van vorig jaar, 2021 nog niet ontvangen , zie ik dat het werkelijk kapitaal saldo resterend op 177000€ staat.

Waar heb ik recht op? Wat zijn mijn rechten, plichten en kosten? Wat is de gangbare procedure voor dit te regelen?

Ik weet dat er in veel gevallen het huis geschat moet worden - resterende kapitaal(zonder interesten) en dit gedeeld door 2? Maar wat betekent dit voor mij aangezien mijn schoonvader veel voor ons gedaan heeft, gratis.

Ik persoonlijk ben al tevreden met het afgeloste kapitaal gedeeld door 2 (zonder betaalde interesten veronderstel ik?) + eigen inbreng. Maar weet niet of dit juridisch oké is?


Alvast bedankt voor jullie input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 18 mar 2021 14:32

Als ik het goed begrijp bent u dus voor de helft eigenaar van een huis dat in 2015 ong. 200.000 € gekost heeft, en waar een aantal verbeteringswerken + afwerking aan gebeurd zijn.
Op zich brengen die werken een meerwaarde mee, meerwaarde die wellicht nog serieus verhoogd is door de algemene stijging van de prijs van de woningen.

Ik zou me toch eens serieus informeren over de juiste waarde van het huis op de immomarkt, en pas dan beslissen wat u gaat doen, zodat u alle twee kunt meegenieten van de meerwaarde. U zou nog (positief) kunnen verbaasd zijn over het resultaat. Jullie vinden wel een oplossing in der minne om die verf, laminaat, terras + werk te verrekenen hoop ik.

Elias527
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2021 14:43

Het probleem is dat de bouwmaatschappij het recht heeft op wederinkoop ( oorsprongkelijke aankoopwaarde + gemaakte kosten van afwerking en dergelijke) En dat is jammer genoeg algemeen geweten dat ze niet met geld gaan smijten..

In het geval ze hun recht van wederinkoop niet uitoefenen, zitten we met de boete van 27000€.

Maar dit is voorlopig nog niet aan de orde aangezien mijn huidige vriendin daar zou blijven en mij uitkopen als we de stap zouden zetten...

Vandaar mijn vraag welke stappen neem ik het best.

Misschien interessant voor te weten, de venale waarde van het huis , voor dat we gevloerd, keuken, badkamer , laminaat , terras en geschilderd hebben was 230000€ stond er in de akte.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 18 mar 2021 19:42

Beste

De werkwijze is inderdaad (geschatte of overeengekomen waarde - uitstaande schuld ) : 2
Wel opletten : de lening van 210 was meer dan de waarde. Waarschijnlijk ter betaling van registratierechten en notariskosten, maar die voegen geen waarde toe. De verbouwingen we’l uiteraard.
Vraag is natuurlijk of de bank akkoord zal zijn om u te ontslaan van uw kredietverplichtingen en of uw partner de middelen heeft om u uit te betalen of daar bijkomend moet voor lenen... Te bekijken wat haar inkomsten/lasten verhouding zal zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”