Beslag op onroerend goed in onverdeeldheid / verkoop

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Beslag op onroerend goed in onverdeeldheid / verkoop

#16 , 20 mar 2021 11:05

notaris kan geen akte verlijden zonder die handlichting.
Dit is naar mijn bescheiden mening niet juist. Zie mijn antwoord #12 en het arrest waarnaar daarin verwezen wordt.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 20 mar 2021 13:23

En voor mij is het bovendien niet duidelijk waarom iemand anders dan degene die de hypotheek gevestigd heeft (leningmaatschappij) zich zonder meer zou kunnen bemoeien met het al of niet lichten ervan.

Mijn bescheiden mening is dat voor de eisen van de schuldeiser enkel (het inhoudelijke van) de beslaglegging telt + tegenhouden van verkoop aan niet marktconforme verkoopprijs indien (het aandeel van de schuldenaar in) die niet-marktconforme verkoopprijs niet volstaat om de schuld te dempen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 mar 2021 14:03

En voor mij is het bovendien niet duidelijk waarom iemand anders dan degene die de hypotheek gevestigd heeft (leningmaatschappij) zich zonder meer zou kunnen bemoeien met het al of niet lichten ervan.

Mijn bescheiden mening is dat voor de eisen van de schuldeiser enkel (het inhoudelijke van) de beslaglegging telt + tegenhouden van verkoop aan niet marktconforme verkoopprijs indien (het aandeel van de schuldenaar in) die niet-marktconforme verkoopprijs niet volstaat om de schuld te dempen.
bank is akkoord voor lichten van hypotheek, beslaglegger wil geen handlichting doen voor bewarend beslag... prijs is zeker marktconform, maar deel van de ex zal idd niet volstaan voor volledige bedrag (vandaar de druk op mij, om éérst -dus voor verdeling van de gelden tussen ex en mij- dat bedrag na verkoop te laten betalen aan die schuldeiser, waarna ik dan volgens de notaris kan terugvorderen op mijn ex... maar ik ben niet gek, een kei kan je niet stropen en gaat om aanzienlijk bedrag)

letterlijk uit mail notaris:
"We zitten momenteel vast. Enkel indien beide verkopers akkoord gaan met de door de beslagleggende schuldeiser geformuleerde voorwaarden, zoals hieronder geciteerd, kan de verkoop doorgaan."
en uit mail raadsman beslaglegger is die voorwaarde dus
"De schuldvordering bedraagt in totaal € xxx
Er wordt geen handlichting verleend, behoudens indien u mij kunt bevestigen dat de net vermelde som van € xxx gestort wordt op mijn derdenrekening met vermelding van dossierreferte xyz, tot slot van alle rekening."

xxx is dus het bedrag van totale vonnis (waartegen ex nog beroep gaat aantekenen), inclusief het bewarend beslag

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 21 mar 2021 14:43


En voor mij is het bovendien niet duidelijk waarom iemand anders dan degene die de hypotheek gevestigd heeft (leningmaatschappij) zich zonder meer zou kunnen bemoeien met het al of niet lichten ervan.

Mijn bescheiden mening is dat voor de eisen van de schuldeiser enkel (het inhoudelijke van) de beslaglegging telt + tegenhouden van verkoop aan niet marktconforme verkoopprijs indien (het aandeel van de schuldenaar in) die niet-marktconforme verkoopprijs niet volstaat om de schuld te dempen.
bank is akkoord voor lichten van hypotheek, beslaglegger wil geen handlichting doen voor bewarend beslag... prijs is zeker marktconform, maar deel van de ex zal idd niet volstaan voor volledige bedrag (vandaar de druk op mij, om éérst -dus voor verdeling van de gelden tussen ex en mij- dat bedrag na verkoop te laten betalen aan die schuldeiser, waarna ik dan volgens de notaris kan terugvorderen op mijn ex... maar ik ben niet gek, een kei kan je niet stropen en gaat om aanzienlijk bedrag)

letterlijk uit mail notaris:
"We zitten momenteel vast. Enkel indien beide verkopers akkoord gaan met de door de beslagleggende schuldeiser geformuleerde voorwaarden, zoals hieronder geciteerd, kan de verkoop doorgaan."
en uit mail raadsman beslaglegger is die voorwaarde dus
"De schuldvordering bedraagt in totaal € xxx
Er wordt geen handlichting verleend, behoudens indien u mij kunt bevestigen dat de net vermelde som van € xxx gestort wordt op mijn derdenrekening met vermelding van dossierreferte xyz, tot slot van alle rekening."

xxx is dus het bedrag van totale vonnis (waartegen ex nog beroep gaat aantekenen), inclusief het bewarend beslag

Dat is rechtsmisbruik volgens mij. Er wordt u persoonlijk onterecht nadeel berokkend.

Art. 1382 BW is dan van toepassing:
"Elke daad van de mens waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden."

Laat een advocaat een brief sturen naar schuldeiser met dreiging van schadevordering wegens het onterecht blokkeren van de verkoop.
Ik zou niet aarzelen want als de verkoop niet (tijdig) kan doorgaan riskeert u een schade-eis vanwege de koper van uw eigendom + eigendom niet verkocht + intrestverlies op de verkoopprijs.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#20 , 21 mar 2021 15:01

dank u voor de nuttige en onderbouwde tips. Mijn raadsman had donderdagavond ook al idd notaris aanvankelijk in gebreke gesteld voor de schade die ik zou lijden als akte niet zoals voorzien op vrijdag werd verleden, en ook geformuleerd dat er sprake is van rechtsmisbruik van die beslagleggende partij. Ik geef de tip nog mee om die raadsman aan te schrijven

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 mar 2021 15:03

Ik heb de notaris letterlijk gevraagd gisteren:
"en als het bedrag waarover het beslag gaat onmiddellijk betaald wordt, m.a.w. direct op derdenrekening gestort die men opgeeft. Me dunkt kan een beslag niet blijven bestaan als de som voldaan werd.

Hoe snel is beslaglegger dan verplicht die handlichting te doen ?"

en haar antwoord was

"Mag ik vragen om dit met uw advocaat te bekijken."

er wordt me dus echt géén antwoord gegeven op die vraag...

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 21 mar 2021 15:08

Tja sommige notarissen zijn niet veel meer dan automatische registreermachines.
Vooral als ze nog dateren uit het tijdperk van het nepotisme.
Ik heb er ervaring mee!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#23 , 21 mar 2021 15:12

Hoe snel is beslaglegger dan verplicht die handlichting te doen ?"

en haar antwoord was

"Mag ik vragen om dit met uw advocaat te bekijken."

er wordt me dus echt géén antwoord gegeven op die vraag...
Mijns inziens is het antwoord van de notaris in deze eigenlijk wat je normaal kan verwachten. Zij kan zich onmogelijk verbinden over een datum waarop zijzelf geen invloed heeft.

Een notaris is geen partij in deze overdracht. Hij/zij legt gewoon vast in een akte wat partijen overeenkomen, en hier vooral wie welke gelden mag ontvangen, op het ogenblik dat handlichting gegeven wordt. En dat moment, die beslissing ligt voorlopig bij de schuldeiser en/of bij diens raadsman.

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#24 , 21 mar 2021 15:13

ze is beetje pissed aan het worden, heb ik eerder de indruk. Het was zij immers die me donderdag aan de telefoon zei dat er eigenlijk geen andere optie was om verkoop te laten doorgaan dan die eisen in te willigen. Ze had er niet op gerekend dat ik lastig/kritisch ging doen, als ik meegewerkt had was alles vrijdag rond en had ze ook haar centen, nu dreigt dit een zeer lastige en tijdrovende zaak te worden...

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#25 , 21 mar 2021 15:15

Mijns inziens is het antwoord van de notaris in deze eigenlijk wat je normaal kan verwachten. Zij kan zich onmogelijk verbinden over een datum waarop zijzelf geen invloed heeft.

Een notaris is geen partij in deze overdracht. Hij/zij legt gewoon vast in een akte wat partijen overeenkomen, en hier vooral wie welke gelden mag ontvangen, op het ogenblik dat handlichting gegeven wordt. En dat moment, die beslissing ligt voorlopig bij de schuldeiser en/of bij diens raadsman.
ik snap heus wel dat die beslaglegger WIL die bijkomende eis formuleren, maar mijn vraag is of dat MAG, of die zomaar mogen weigeren beslag op te heffen als de som wordt betaald. ik verwacht dat een notaris voldoende juridische kennis heeft om op die vraag antwoord te bieden....

trouwens hartelijk dank aan allen die meedenken en reageren, ware het niet dat er voor mezelf véél op het spel staat en het eigenlijk van verloop van deze zaak afhangt of ik op korte termijn terug een deftig bestaan kan opbouwen met mijn zoontje, ik zou dit een héél interessante case en discussie vinden :lol:
Laatst gewijzigd door Neilorak op 21 mar 2021 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#26 , 21 mar 2021 15:17

ze is beetje pissed aan het worden, heb ik eerder de indruk. Het was zij immers die me donderdag aan de telefoon zei dat er eigenlijk geen andere optie was om verkoop te laten doorgaan dan die eisen in te willigen. Ze had er niet op gerekend dat ik lastig/kritisch ging doen, als ik meegewerkt had was alles vrijdag rond en had ze ook haar centen, nu dreigt dit een zeer lastige en tijdrovende zaak te worden...
Zoals ik reeds eerder had geantwoord zoekt deze notaris naar een gemakkelijkheidsoplossing.
In plaats daarvan had de notaris u minstens op uw rechten moeten wijzen ipv slaafs de voorwaarden van de eiser te herhalen.
Kortom: het prototype van een te mijden notaris!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#27 , 21 mar 2021 15:18

Kortom: het prototype van een te mijden notaris!
de kans dat ik in de toekomst nog beroep zal doen op deze notaris is inderdaad onbestaande denk ik :D

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#28 , 21 mar 2021 16:24

Ik begrijp dat u wil dat handlichting gegeven wordt van het beslag vooraleer de akte verleden wordt. De notaris kan niet voor die handlichting zorgen. Hij kan dan enkel vaststellen dat geen handlichting gegeven werd en dat de akte niet kan verleden worden.
Hebt u - en de koper - al overwogen om de koop te laten doorgaan zonder dat er handlichting van het beslag gegeven wordt? Als jullie daarover akkoord gaan kan de notaris niet weigeren de akte te verlijden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#29 , 21 mar 2021 17:45

Hebt u - en de koper - al overwogen om de koop te laten doorgaan zonder dat er handlichting van het beslag gegeven wordt? Als jullie daarover akkoord gaan kan de notaris niet weigeren de akte te verlijden.
weet u dat zeker ? de notaris beweert stellig dat dit niet kan.

ik citeer (haar reactie naar mijn raadsman die aandrong op laten doorgaan van de verkoop)

"Ik verwijs naar uw onderstaande mail waarbij u ons onder druk wil zetten om de akte te laten doorgaan.

U zou nochtans moeten weten dat dit op dit moment niet mogelijk is aangezien de beslagleggende schuldeiser geen akkoord tot handlichting wil geven zoals door mijn collega gevraagd, namelijk voor het bedrag waarvoor het beslag werd gelegd.

Dit akkoord hebben wij nodig om het goed voor vrij van schulden te kunnen verkopen."

bosprocureur
Berichten: 6858

#30 , 21 mar 2021 18:23

Ik vrees dat de optie om de akte te laten verlijden zonder dat het beslag gelicht is, gesteld nog dat de koper dat zou willen overwegen, wat moeilijk zal liggen in geval de koper ook een lening wil aangaan.
Een bank of een andere kredietgever kan m.i. moeilijk akkoord gaan om een hypotheek alleen te mogen vestigen in tweede rang, na het beslag.

Terug naar “Echtscheiding”