Bezoek\omgangsrecht grootouders tijdens corona

Fm20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bezoek\omgangsrecht grootouders tijdens corona

#1 , 16 mar 2021 21:10

Ik heb al heel wat opgezocht ivm met deze topic, maar hoe zit dit nu tijdens corona? Ik zelf ben bevallen tijdens corona de kindjes zijn 2 weken in het ziekenhuis moeten blijven. Toen zij naar huis mochten hebben ik het enkel bij raambezoek gehouden omwille van de coronamaatregelen en aangezien de kindjes nog geen 3kg waren eens corona beter werd heb ik bezoek toegelaten wellis waar met mondmasker natuurlijk en voldoende afstand van de kindjes... de ouders van mijn vriend ( die overleden is maar waarvan ik na zijn overlijden toch zwanger ben van geworden met zijn zaadcellen) mogen wekelijks op bezoek komen en dan helpen met de kindjes eten te geven... nu willen zij perce dat de kindjes een namiddag bij hun zijn aangezien wij voor ik zelf zwanger was dit al eens had besproken en ik opzich daar geen probleem mee heb , maar toen was er nog helemaal geen sprake van corona... indien corona terug verbeterd is dit voor mij nog steeds geen probleem, maar zolang corona zo blijft stijgen weer vind ik dit echt geen goed idee... de kinderen gaan 3 dagen naar de opvang ikzelf werk ook terug en kom met heel veel verschillende klanten in contact en vind dit al risicovol genoeg om corona in huis binnen te krijgen. Zelf heb ik al meerdere malen gezegd zolang de corona niet verbeterd zij wel nog steeds wekelijks op bezoek mogen blijven komen maar ik het niet zie zitten dat de kinderen in een nog een extra bubbel terecht komen en dit tot wanneer de corona echt de goede kant opgaat... zelf zeggen ze wel steeds dat ze dit verstaan en de gezondheid en het welzijn van de kinderen op de eerste plaats komen maar eens ze weer weg zijn komt er al vlug een bericht of mail met een voorstel of regeling die zij bepalen vanaf wanneer de kinderen de namiddag bij hun zullen gaan... kan dit zomaar? Aangezien ik ondanks corona toch al wekelijks bezoek van hun toelaat? En ondanks zij zelfs zonder mondmasker de kinderen vastnemen en heel dicht knuffelen terwijl ik ook al voldoende heb gezegd dat mondmasker wel verplicht is maar zij daar gewoon hun laars aan lappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 16 mar 2021 22:26

Beste

U zal hier heel wat info terugvinden
https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitie ... nderen.pdf

Er is een omgangsrecht waarbij ik begrijp dat u dat ook respecteert. Dat recht houdt niet in dat zij het wekelijks een halve dag kunnen opeisen. Dat kan perfect op een minder regelmatige wijze en bij u thuis of in uw aanwezigheid.
Het is ook niet evident dat ze dit opeisen bij een baby. Het is gangbaarder dat ze sommige woensdagen een schoolgaand kind opvangen.
Best is natuurlijk dat u dit onderling afspreekt,
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fm20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2021 23:27

Ze komen wekelijks de maandag en tussen door ben ik met de kinderen ook al eens een 3 tal keer boven op die wekelijkse maandag al eens bij hen op bezoek geweest en zijn zij zelfs buiten enkel de maandag ook al eens extra keren bij mij op bezoek geweest ze weten dat ze zoveel mogen op bezoek komen als ze willen indien ik het natuurlijk opvoorhand weet en als het voor mij dan natuurlijk ook past maar hoe meer ik toegeef hoe meer zij willen het zal nooit genoeg zijn... en dan zeggen zij dat ik dat moet verstaan dat zij hun zoon verloren hebben en dat het niet meer dan normaal is dat zij hun klein kinderen willen zien dat hun klein kinderen het enige is dat ze terug hebben van hun zoon... en dat dat hun nieuwe moed geeft enzo verder... en ik kan dat aan de ene kant verstaan echt waar, maar hoe meer je ze geeft hoe meer ze blijven vragen en eisen... hoe zit het dan met mij rechten als moeder...? Ik werk zelf voltijds en als ik dan eens een moment vrij ben denk ik dat het van mijn kant dan ook niet meer dan normaal is dat ik zelf ook graag eens wat tijd met mijn kinderen alleen wil hebben maar dan sturen ze heel de dag door om te vragen hoe het met de kinderen is wat we gaan doen voor fotos door te sturen enzo voort dus als ik dan eens samen met de kinderen thuis ben zij ik hele dagen met mij gsm rond mij moeten hangen want ik als ik niet snel genoeg antwoord is het al direct is alles in orde, wrm antwoord je niet op mijn berichten enzo voort ik krijg gewoon geen ademruimte om samen met mijn kinderen ons leven ook opnieuw op te bouwen en onze eigen weg te vinden zonder dat zij zich constant moeien en altijd van alles op de hoogte moeten zijn... en persoonlijk vind ik dit toch geen gezonde situatie meer aan het worden zo en weet echt niet wat er mee gedaan... als ik met iets niet akkoord ga zoals de kinderen geen namiddag afgeven aan hun zelfs nu in corona tijden ben ik de gene die zich ik hun plaats moet stellen wat het is om een kind te verliezen en dat dat het ergste is en zo houd het maat nooit op... ik vind dat zij op die manier de kinderen gewoon als emotionele pion gebruiken

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 17 mar 2021 12:39

Grootouders kunnen omgangsrecht eisen via familierechtbank.
Documenteer daarom goed wanneer ze langskomen en wanneer u al zelf met kinderen bij hen ben geweest.
Daaruit blijk dat er wel omgang is en er dus voldaan wordt aan het recht.
Covid 19 vereenvoudigd de zaak niet en dat u extra voorzichtig bent daar kan ik inkomen.
Dat ze op dit ogenblik zo weinig mogelijk in andere bubbel gaan vind ik niet verkeerd.
Mijn dochter is bevallen ook van een tweeling nu vandaag één jaar geleden. Dus tijdens de eerste lockdown.
Ik versta dat het voor hen extra gevoelig ligt daar hun zoon er niet meer is.

Maar u doet duidelijk alles wat mogelijk is.
Feit dat ze u zo onder druk zetten is niet goed. Kan u een vertrouwenspersoon (voor beide partijen) inschakelen die hen duidelijk kan maken dat ze u leven eerder belasten dan verlichten.

PS Mijn twee kleinkinderen zijn helemaal nog niet bij mij geweest reden geen extra bubbel maken.

Fm20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2021 13:51

Wat voor hun gevoelig ligt is voor mij ook zo he... weten dat na 2 jaar overlijden de rest van de ligamenten vernietigd worden en dit dus mijn enige kans is geweest om kinderen van mijn vriend en mij samen te hebben... dus is het normaal als ouder dat je idd nog meer je kinderen wil beschermen en zeker aangezien we corona voor een grootdeel zelf in de hand hebben... en ik denk idd dat ik in het mate van het mogelijk toch voldoen omgang geef in een situatie zoals corona dat we nu toch zitten... ik moet mij altijd in hun plaats stellen maar omgekeerd telt dit voor hen precies niet... al de berichten enzo heb ik allemaal bij gehouden als bewijs voor ingeval er discussie zou onstaan... wat bedoel je met een vetrouwens persoon?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 17 mar 2021 20:08

Ga eens praten ofwel met bv uw huisarts ofwel met een www.caw.be in uw buurt of met uw ziekenfonds.
U kan dan gebruik maken van een familiaal bemiddelaar.

Terug naar “Echtscheiding”