Ex wilt paar spullen

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Ex wilt paar spullen

#1 , 10 mar 2021 16:50

Beste,

Ikzelf en mij ex-partner zijn gescheiden na een hele parcour af te leggen.
Het is dus zo dat mijn ex-partner een eenmanszaak heeft. Bij de verdeling gezien je een eenmanszaak niet kunt verdelen had ik besloten gezien ik een niet meewerkende echtgenoot was en dat die zaak en de waarde ervan mij totaal niet interesseerde aan haar over te laten en niet moeilijk over te doen.

Dus is er een 'akkoordconclusie' getekend waarin staat dat ik afstand doe van alle activa en passiva betrekkende haar onderneming en maar goed ook want nadien blijkt ze een put te hebben van 24.000€.

Maar bij de verdeling van de inboedel mocht ik wel bepaalde zaken houden zoals een computer, gsm en paar kleinigheden die waren aangekocht BTW vrij met haar ondernemingsnummer MAAR met mijn loon betaald geweest. Ze eist die zaken namelijk terug aan de hand van facturen maar kan geen uittreksels voorleggen van de aankoop. Ik wel want ik had die zaken gekocht met mijn eigen geld.

Kan ik weigeren van die goederen te geven of kan ik op eigen houtje die BTW van die goederen betalen aan mijn ex-partner zodat ze er mij niet mee lastig valt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 10 mar 2021 20:21

Hoelang geleden aangekocht?
Door wie gebruikt?
BTW -ontduiking??

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 10 mar 2021 20:46

BTW moet aan de staat betaald worden, niet aan de ex. Ex moet bijgevolg een factuur aan u maken.

Reclame

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2021 20:54

Hoelang geleden aangekocht?
Door wie gebruikt?
BTW -ontduiking??
Voorbeeld van een van de voorwerpen is een computer.

Aangekocht in 08/11/19
Prijs inclusief BTW was 1500€ +-
Prijs exclusief BTW was 1264 +-

Door mij gebruikt geweest en aangekocht met eigen middelen. Zij heeft haar BTWnr gebruikt. En ik wist van niks beters totdat ik na haar eis info zocht.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 10 mar 2021 21:16

op wiens naam staat de factuur?
Gescheiden als in gehuwd - gemeenschap van goederen en aanwinsten of volledige scheiding van goederen en aanwinsten dus totaal geen vermenging van vermogens?

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mar 2021 21:21

op wiens naam staat de factuur?
Gescheiden als in gehuwd - gemeenschap van goederen en aanwinsten of volledige scheiding van goederen en aanwinsten dus totaal geen vermenging van vermogens?
Factuur staat op haar eenmanszaak maar ze kan wel geen uittreksels voorleggen.

We waren getrouwd met gemeenschap van goederen. Haar eenmanszaak is wel ene van 'voor' ons huwelijk. Ik weet niet of dat irrelevant is.

BlauweOlifant
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mar 2021 22:02

Ik vrees dat je in de twee gevallen moeilijk gaat kunnen aantonen dat die laptop 'van jou' is. Zeker met gemeenschap van goederen heb je een reële kans dat naam op factuur doorslag geeft over rekeninguittreksel als je 't tot een procedure laat komen.

In België gekocht (en dus BTW betaald en via BTW aangifte gerecupereerd) of in EU (maar buiten België) gekocht en via verlegde BTW geen BTW betaald?
In het eerste geval heeft zij de BTW ontdoken door een privé-aankoop van jou in te brengen, in het tweede geval heb jij de BTW ontdoken door haar BTW-nummer te gebruiken voor een privé-aankoop. Beetje een lastige situatie omdat als jij volhoudt dat die laptop van jou is, je ook toegeeft dat er BTW ontdoken is.

Kan je gezien haar put van €24k aannemelijk maken dat het haar laptop is (dan ben je van die BTW ontduiking af) die jij voorgeschoten bent (onderhandse lening dus)? Geen idee of dat een kans maakt, maar dan ben je al van die BTW-ontduiking af.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mar 2021 22:56

Ik vrees dat je in de twee gevallen moeilijk gaat kunnen aantonen dat die laptop 'van jou' is. Zeker met gemeenschap van goederen heb je een reële kans dat naam op factuur doorslag geeft over rekeninguittreksel als je 't tot een procedure laat komen.

In België gekocht (en dus BTW betaald en via BTW aangifte gerecupereerd) of in EU (maar buiten België) gekocht en via verlegde BTW geen BTW betaald?
In het eerste geval heeft zij de BTW ontdoken door een privé-aankoop van jou in te brengen, in het tweede geval heb jij de BTW ontdoken door haar BTW-nummer te gebruiken voor een privé-aankoop. Beetje een lastige situatie omdat als jij volhoudt dat die laptop van jou is, je ook toegeeft dat er BTW ontdoken is.

Kan je gezien haar put van €24k aannemelijk maken dat het haar laptop is (dan ben je van die BTW ontduiking af) die jij voorgeschoten bent (onderhandse lening dus)? Geen idee of dat een kans maakt, maar dan ben je al van die BTW-ontduiking af.
Wel het staat vast in een akkoordconclusie.
Ik hecht geen waarde aan het materieele en ik wil geen enkele betrekking met btw-ontduiking.

Dus ik heb nu mijn advocate ingelicht met de vraag welke facturen en voorwerpen die volgens haar bij die eenmanszaak hoort en zal ik afstand doen ervan.

Terug naar “Echtscheiding”