vader houdt studietoelage voor zich alleen, mag dat?

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

vader houdt studietoelage voor zich alleen, mag dat?

#1 , 14 okt 2008 17:13

Ik ben gescheiden, heb 4 kinderen die bij hun vader gedomicilieerd zijn. Volgens het vonnis dragen wij elk de helft van alle kosten van de kinderen. Daarvoor maken wij gebruik van een gemeenschappelijke rekening waar het kindergeld op komt. De vader heeft vorig schooljaar voor 3 van de 4 kinderen een studietoelage aangevraagd. De oudste heeft die op haar eigen rekening ontvangen (meerderjarig). Nu is uitgekomen dat de toelagen van de andere 2 gestort zijn op zijn persoonlijke zichtrekening en niet op de gemeenschappelijke kinderrekening.

Mag hij dit zomaar doen? Kan ik eisen dat hij dit bedrag op de kinderrekening zet? Of kan ik de helft van dit bedrag opeisen? Het lijkt me niet eerlijk dat ik wel meetel om de helft van de kosten van de kinderen te betalen en niet meetel als het gaat om een inkomst?

Heb ik als moeder recht op inzage in het dossier bij de dienst studietoelagen?

Indien mijn ex blijft doen alsof er niets aan de hand is, kan ik via vrederechter recht laten geschieden?

Dank voor alle advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 okt 2008 11:18

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek vooraf zorgvuldig in uw vonnis of er iets in beslist is inzake studietoelagen.

Is dit niet het geval dan kan u de vrederechter een (bijkomend) onderhoudsgeld vragen dat in verhouding staat tot de studietoelage die de vader ontvangt of storting van die studietoelage op de kinderrekening.

Het verzoekschrift ex art.1320-1322 Ger.W. is ‘op tegenspraak’ overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W. Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vragen daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”