Verlies verhoogde tegemoetkoming en andere voordelen als alleenstaande mama

Alicia123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verlies verhoogde tegemoetkoming en andere voordelen als alleenstaande mama

#1 , 20 feb 2021 08:51

Goedemorgen

Sedert 4 jaar ben ik alleenstaande mama met 1 kind ten laste.

Ik heb recht op alimentatie maar mijn ex-man heeft zich uit België laten uitschrijven naar een ander land met adres onbekend om zich zo aan de alimentatie te onttrekken (hij bevindt zich nochtans in België en ik weet ook waar maar blijkbaar vindt geen enkele instantie het nuttig om hem aan te spreken)

(Krijg wel een maandelijkse uitkering van Davo.)

Eerst had ik 1 job en had ik verhoogde tegemoetkoming, verhoogde kinderbijslag en studietoelage.

Ik wil mijn kind een onbezorgde jeugd geven dus ging ik op zoek naar een 2e job.
Met als resultaat een werkweek van 60 u en 7 op 7.
Niets op tegen want doe mijn jobs graag.

Maar, het gevolg is natuurlijk dat ik in een hogere belastingschijf terecht ben gekomen. Pak belastingen moet betalen en al mijn voordelen als alleenstaande mama kwijt ben.

Als ik even snel bereken, hou ik om 30 u extra in de week te werken daarvan nog een €300 over. Dit is wel zonder rekening te houden met het verlies van vb de studietoelage en nu ook sociaal tarief Electriciteit en gas.

Met de belastingen heb ik verleden jaar contact gehad. Zij houden enkel rekening met je inkomen en niet met het feit dat je dubbel moet werken om een normaal inkomen voor een normaal leven te hebben.
Langs een kant begrijp ik dit want zou een pak werk zijn om elke situatie apart te gaan bekijken.

Ben niet meer van de jongste en zo een manier van leven vergt enorm veel energie. Is roofbouw op je lichaam met alle gevolgen vandien.

Mijn 1 contract zou binnenkort verlengd worden en nu vraag ik me af waar ik best kan laten berekenen om, bij wijze van spreken, loon naar werken te krijgen.
Of met welke tool kan ik zelf een berekening maken?
Wordt er rekening gehouden met je bruto inkomen of met je belastbaar inkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 22 mar 2021 21:03

Contact opnemen met uw politiezone opstellen PV waarin zijn adres staat en eventueel ook met de zone waar hij vermoedelijk woont.
Hem daar ambtshalve laten inschrijven. Staat mogelijk voor meerdere feiten gesignaleerd zeker als u steeds aangifte hebt gedaan voor familieverlating art bis 391 bis strafwetboek.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”