uitvoering EOT

jefkes
Topic Starter

uitvoering EOT

#1 , 07 okt 2008 08:54

Dit jaar in maart zijn we via EOT gescheiden. Mijn ex moest een oplegsom betalen voor het huis. Hij heeft deze oplegsom nog maar gedeeltelijk betaald (hij trekt er een bedrag af dat op een spaarrekening op mijn naam stond, maar in het eot staat dat geld van alle spaarrekeningen op mijn naam voor mij zijn - dan mag hij dit toch niet van de oplegsom aftrekken, ookal is het geld gespaard tijdens ons huwelijk ?)

Wat kan ik doen om het volledige bedrag betaald te krijgen ? Een rechtszaak aanspannen of via advocaten doe ik liever niet.

Is een deurwaarden gemachtigd om de uitvoering van het EOT te eisen bij mijn ex ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 07 okt 2008 10:47

Een EOT is een 'uitvoerbare titel',er zijn dus geen bijkomende juridische stappen noodzakelijk om de uitvoering van uw EOT te vorderen.

Maan uw ex, per AZ, aan om binnen een redelijke termijn de overeenkomst na te komen...bij gebrek aan reactie van uw ex neem dan contact op met een gerechtsdeurwaarder en vraag het nodige te doen.

Voor een GRDW in uw buurt ga naar... http://sirius6.newlink.cz/dmp/printflo/ ... nlist.aspx

jefkes
Topic Starter

#3 , 07 okt 2008 11:59

Hoeveel bedragen de kosten voor de inschakeling van de deurwaarder en wie betaald ze ?

Reclame

j.demoor

#4 , 08 okt 2008 10:50

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis of van de akte aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen.Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken."(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1298.De rechtbank kan, wanneer het verslag wordt uitgebracht, geen andere punten onderzoeken dan die welke in artikel 1297 zijn vermeld. Blijkt daaruit dat, naar het oordeel van de rechtbank, de partijen aan de voorwaarden hebben voldaan en de formaliteiten hebben in acht genomen die door de wet bepaald zijn, dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen...”(Gerechtelijk Wetboek).

De rechter verleent alleen aan het gehomologeerde deel van de overeenkomsten uitvoerende kracht.

“ ‘Vermits...rijst de vraag of het gemis aan uitvoerbare kracht van deze overeenkomst(in onderhandse vorm) kan worden opgevangen. Het antwoord hierop is negatief...Het is niet mogelijk om aan de rechtbank te vragen om de onderhandse akte woordelijk over te nemen in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt103.Reden hiervoor is dat niettegenstaande de controlebevoegdheid van de rechtbank met betrekking tot de overeenkomsten aanmerkelijk werd uitgebreid,deze uitsluitend betrekking heeft op de beschikkingen over de kinderen...(103.BROECKX,K.,”De uitvoerbare kracht van een notariële akte‘,T.P.R. 1991,nr.42,p.69;Anders blijkbaar:DE GAVRE,J.,‘Le divorce et la séparation de corps‘,T.P.R. 1975,248)”[PINTENS,W.,BUYSSENS,F.,”Echtscheiding door onderlinge toestemming”,in De hervorming van de echtscheidingsprocedure en het hoorrecht van de minderjarigen,SENAEVE,P. en PINTENS,W.(ed.), Antwerpen,MAKLU,1994,nr.519,p.219].

“Par contre,la convention préalable au divorce par consentement mutuel rédigée sous seing privé ne constitue jamais-même lorsqu’elle est réproduite à la suite du jugement admettant le divorce(2001)-un titre exécutoire...”,de LEVAL,G.,Traité de saisies,462.
(2001) Brussel 16 april 1981,R.T.D.P. 1981,277;Civ.Liège 8 december 1982,JurLiège 1983,258, obs.G.de LEVAL.

"...M.a.w.:wat de uitvoeringskracht betreft staat de notariële akte met een vonnis gelijk.Ze draagt hetzelfde opschrift,en eindigt met dezelfde uitvoeringsclausule,als een vonnis..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,p.193,nr.338).

Indien uw overeenkomst EOT in authentieke vorm door een notaris werd opgesteld dan is deze overeenkomst een uitvoerbare titel,inbegrepen diens beding inzake oplegsom te betalen voor het huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jefkes
Topic Starter

#5 , 05 nov 2008 09:53

Bij het opstellen van ons EOT is er een clausule opgenomen dat er loonbeslag kan gelegd worden na 2 maanden niet-betalen.
Hoe ga ik hiervoor te werk.
Kan je dat zelf doen, bij de werkgever of moet dat via een deurwaarder ?

Rebel-with-a-cause

#6 , 05 nov 2008 20:54

Zoals Lex hierboven reeds heeft aangehaald is een EOT een 'uitvoerbare titel' en kan/mag je je rechtstreeks tot een gerechtsdeurwaarder wenden om de uitvoering ervan te vragen.

Terug naar “Echtscheiding”