Aankoop huis door 1partner, geh. met scheiding van goederen

theat
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Antwerpen

Aankoop huis door 1partner, geh. met scheiding van goederen

#1 , 30 sep 2008 21:22

Gehuwd met scheiding van goederen, dus elk der partners heeft eigen geld.
Kan een van de partners een huis aankopen op eigen naam? Wordt de andere daarvan op de hoogte gesteld, of moet de andere partner daar de toelating voor geven?
Wat in geval van scheiding. Is de koper nog de eigenaar van het huis? Of moet er terug een acte worden opgemaakt (nogmaals betalen van registratie)
Wordt het huis verrekend bij de verdeling van de goederen?
Alvast bedankt voor reactie.
Eric

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 okt 2008 10:46

Indien het om de 'gezinswoning' gaat moet de andere partner zijn/haar zegen geven over de aan- of verkoop...zelfs is uw het woning.

Ingeval van scheiding is een blijft men eigenaar van de woning MAAR de rechter kan de 'niet' eigenaar het recht tot bewoning geven.

theat
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Antwerpen

#3 , 02 okt 2008 18:55

Indien het om de 'gezinswoning' gaat moet de andere partner zijn/haar zegen geven over de aan- of verkoop...zelfs is uw het woning.

Ingeval van scheiding is een blijft men eigenaar van de woning MAAR de rechter kan de 'niet' eigenaar het recht tot bewoning geven.
Lex, dank voor reactie. Ik had de aankoop van een tweede woning door een van de partners in mijn hoofd. Sorry voor niet vermelden. Naar je antwoord op eerst vraag lijkt het mij dat de aankoop van een tweede woning door een van de partners(gehuwd met scheiding van goederen.) wel kan zonder de toelating van de andere partner.
In geval van scheiding later... wordt dit huis dan verrekend bij verdeling der goederen, want men kan zeggen dat de gelden binnnen het huwelijk (door twee) zijn opgespaard, ondanks dat de gelden misschien van de persoonlijke bankrekening van de koper/partner komt.

Alvast bedank voor reactie,
Eric

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”