EOT, termijn vd rechtbank. Kan iemand antwoord geven aub?

ladyuche
Topic Starter

EOT, termijn vd rechtbank. Kan iemand antwoord geven aub?

#1 , 29 sep 2008 09:50

Mijn man en ik zijn sedert eind mei uit elkaar. Sinds begin juni is mijn adreswijziging officieel geregistreerd bij de gemeente. Via echtscheiding-on-line hebben we de dokumenten EOT opgemaakt, daarna naar de notaris gestapt voor de vereffening en verdeling van de goederen. Door enkele bijkomende factoren liep het opmaken van de akte van het huis wat vertraging op. Begin juli de bundel voor EOT neergelegd op de griffie van de rechtbank. Volgens de wet zouden we binnen de 4 weken na neerleggen van de bundel voor de eerste maal voor de rechter moeten verschijnen. O verrassing: eerst moet de bundel nagekeken worden door de rechter, pas dan krijgt men bericht of hij aanvaard werd, daarna betalen en dàn pas een datum om voor de rechter te verschijnen. Vele telefoontjes, een brief en 7 weken later, krijg ik vorige week de melding dat de bundel niet aanvaard is. Ik heb de opmerkingen nog niet ontvangen maar één van de problemen zou zijn dat de datum van opmaken vd dokumenten via echtscheiding-on-line en de datum van ondertekening ervan te ver uit elkaar zou liggen :shock:
Nu vraag ik mij af of het niet beter is te wachten tot begin december om de verbeterde bundel opnieuw neer te leggen op de griffie; we zijn dan nl. 6 maanden feitelijk gescheiden, waardoor we maar één keer voor de rechter zouden moeten verschijnen. (zouden we dan de 4 weken halen?)
Ik wil zou vlug mogelijk echtgescheiden zijn en ik vrees dat de bundel nù neerleggen, nóg eens x aantal weken wachten op goedkeuring en na de eerste verschijning nog drie (of meer?) maanden wachten voor de tweede verschijning de datum van echtscheiding wel eens ver nà december zou kunnen doen belanden.
Andere mogelijkheid is de dokumenten nu opnieuw neer te leggen en een datum van verschijning in december te vragen. Ik weet echter niet of dit kan. Is de datum van neerlegging van de bundel bepalend voor de al dan niet 6 maanden feitelijke scheiding of de datum van verschijning?
En de 3 maanden tussen de 2 verschijningen voor de rechter? Is die fix 3 maanden of kan die periode ook uitlopen?

Wat is volgens jullie de beste strategie?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding