Kindergeld bij co-ouderschap

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kindergeld bij co-ouderschap

#1 , 08 jan 2021 09:29

Mijn ex en ik zijn 6 jaar uit elkaar.wij hebben 1 gemeenschappelijk kind. Co-ouderschap is 6 op 8 geregeld op een periode van 14 dagen doorheen het ganse jaar. 8 dagen bij mij. Ze staat ten laste bij hem en is bij mij gedomicilieerd. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen van mij en hij nieuw samengesteld gezin met 3 kinderen van zijn vriendin en onze dochter. Het kindergeld wordt al 6 jaar op mijn rekening gestort. Nu eist mijn ex de helft van het kindergeld. Heeft hij hier recht op. In de akte staat niks geschreven over het kindergeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 08 jan 2021 11:10

Standaard is het de moeder die het kindergeld krijgt. Als hij een verandering wil zal hij naar de rechtbank moeten gaan. Hem er misschien aan herinneren dat er bij de rechter een nieuwe berekening kan gevraagd worden. Aangezien hij een extra inkomen heeft weliswaar met extra kinderen, kan dit in zijn nadeel zijn.
Vooraleer dit te zeggen, maak online een berekening om te zien of het daadwerkelijk in zijn nadeel is.

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2021 14:11

Dank u voor uw antwoord.
In de akte staat wel geschreven dat ik de materiële hoede heb over ons kind. Ik heb geen idee wat dit wilt zeggen. Zou dit mss slaan op het kindergeld?

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 08 jan 2021 15:15

Als er niets vastgelegd is over het kindergeld, overlegt men samen hoe men het kindergeld gebruikt. Gezien het feit dat jullie het er niet helemaal over eens zijn en jullie kind beurtelings verblijft bij beide ouders (6/8) , zou een volgende formule een oplossing kunnen zijn: het kindergeld wordt gebruikt voor: aankoop kleding, vrijetijdsbesteding, schoolkosten, medische kosten etc. Daarmee zal het wel besteed kunnen worden. Er wordt een boekhouding bijgehouden wie wat aankoopt (communiceer hier vooraf over) en verdeel dan het kindergeld a rato wat er besteed is. Vergeet niet dat u een hoog kindergeld ontvangt dankzij jullie kind ten laste van de vader is en dat in een gezin van 4 kinderen. (oude regime).

Wat ik niet begrijp is dat het kind op uw adres is gedomicilieerd: want volgens de regels van de kinderbijslag en fiscale tenlastenneming moet het kind dan ook op het adres van die ouder gedomicilieerd zijn. Mogelijk kan u (of de vader) daar problemen mee krijgen.

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2021 15:38

Het kindergeld wordt berekent naar mijn situatie aangezien ze bij mij gedomicilieerd is. Zijn stiefkinderen hebben niks met mijn kindergeld te maken. Ik vraag wel na welke problemen de domicilie enzo kan geven. Maar wat zou materiële hoede nu betekenen in mensentaal?

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#6 , 08 jan 2021 16:53

Beste

Materiële hoede is het beheer over de goederen van de kinderen. Er kan een verschil zijn tussen capaciteiten als opvoeder en capaciteiten als beheerder. Als bvb in uitzonderlijke gevallen een kind goederen uit een erfenis ontving kan het zijn dat partner 1 wordt aangeduid als diegene bij wie het kind verblijft en partner 2 als beheerder
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8852

#7 , 08 jan 2021 17:19

Voor de fiscus moeten kinderen die "ten laste van" worden gerekend ook op het adres van die persoon gedomicilieerd zijn. Wat het kindergeld betreft: als het kind gedomicilieerd is bij de vader, kan die het kindergeld aanvragen: in jullie geval wordt dat dan berekend op het aantal kinderen in zijn gezin (= 4 kinderen) en dat is méér dan berekend op 3 kinderen voor uw gezin. Het kindergeld van de dochter kan dan gebruikt worden in de beide gezinnen voor aankopen voor de dochter; Dat is dus voordeliger.

Vely
Berichten: 72

#8 , 08 jan 2021 17:57

Ellis, voor Vlaanderen is deze info niet meer correct. De rangen werden vastgeklikt en omgedraaid op 31 Dec 2018..
https://gpedia.groeipakket.be/

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2021 18:31

Vroeger zijn wij mondeling overeengekomen dat het kindergeld voor mij is. Hij geeft daar nooit een probleem van gemaakt. Tot nu. De schoolrekening betaalt hij ook niet meer omdat hij niet vindt dat hij mijn opvang moet betalen en omdat ik maar moet toekomen met het kindergeld. Hij verdient per maand 700 euro meer dan mij, En is samenwonend. Kan hij dan echt eisen om het kindergeld op een kindrekening te laten storten en dat we daar dan alles mee betalen. Ons gemeenschappelijk kind is mijn tweede kind en zijn eerste kind. Dus ik krijg sowieso een grotere premie voor haar dan voor een eerste kind. Ook krijg ik een sociale toeslag. Of zou het kindergeld dan berekend worden als eerste kind, wat ik wel eerlijker zou vinden.

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jan 2021 18:37

Ik zou gerust 90 euro op een kindrekening willen storten, maar dan enkel als hij dat ook doet en zo inderdaad alles betalen. Maar als ik plots alleen 230 euro op de kindrekening moet storten en hij plots niks meer moet betalen, heb ik toch meer het gevoel dat ik alles betaal. En hem zelf nog financieel steun aangezien hij dan ook alles met die rekening kan betalen.

eylis
Berichten: 8852

#11 , 08 jan 2021 19:14

Nog een detail: Kinderopvang binnen uw verblijfstijd (en dat in een alternerend verblijf) wordt geacht vergoed te worden door de ouder waar het kind op dat ogenblik verblijft. Immers: elke ouder organiseert zijn eigen huishouding persoonlijk en kan een specifieke keuze maken mbt opvang kinderen. De mogelijke voordelen van de samenwoning van de vader kan u niet beoordelen, want u kent het inkomen van de partner niet en de mogelijke lasten die zij nog moet dragen. Vergeet niet dat in theorie u ook kan gaan samenwonen. Misschien moeten jullie toch een gesprek met een bemiddelaar overwegen om uit deze discussie te geraken. Het kan helpen om onder begeleiding (met een bemiddelaar) ieders noden, wensen en mogelijkheden objectief op te lijsten en zo tot een oplossing te komen.

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jan 2021 19:23

Ik snap het niet. Ik heb dit gaan navragen bij mijn advocaat en die zei dat hij verplicht is om de geld van de schoolrekening te betalen zelfs al is de opvang van in mijn week. Ik wil gerust met een bemiddelaar praten, maar mijn ex is niet de gemakkelijkste en hij is zich al aan het voorbereiden om naar de rechtbank te gaan. Hij wil echt het kindergeld. Ik snap hem ergens ook wel , maar zonder dat kindergeld kan ik echt niet rondkomen. Dus ik ben echt bang eigenlijk...

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#13 , 08 jan 2021 20:57

Beste

Met begrip maar kindergeld is niet bedoeld om u een inkomen te bezorgen. Het is een vergoeding ter dekking van de kosten van het kind. Het is niet onlogisch dat her kindergeld op een kind rekening komt waarmee de kosten betaald worden. En dat daarnaast elke ouder bijdraagt in het saldo in verhouding tot het inkomen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sigrid G.
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 jan 2021 11:23

En toch kan ik me moeilijk voorstellen dat ze in de rechtbank gaan zeggen :Mevrouw zal maandelijks 230 euro op de kindrekening storten en meneer hoeft niks te betalen. En alle kosten zullen worden betaald met dat geld. En dat nadat meneer de akte niet heeft nageleefd en maanden niks heeft gestort voor de schoolrekening. En van de opvang in de vakanties ben ik akkoord dat ik insta voor die kosten wat ik dus ook doe en altijd gedaan heb. Maar als je de opvangkosten uit de schoolrekening gaat plukken om zo minder te moeten betalen ben je in mijn inziens toch slecht bezig. Dan nog niet te vergeten dat wij geen 50/50 regeling hebben. Ze is 42% van de tijd bij de papa en 58% bij mij. Ik ben alleenstaand en hij woont kostendekkend samen. Hij verdient 700 euro per maand meer dan mij. Ik kan niet geloven dat ze nergens rekening mee zullen houden. En aangezien ik alleenstaand ben en zij mijn tweede kind is heeft hij volgens mij geen recht op die verhoogde bijslag aangezien hij samenlwoont en zijn eerste kind is. En het kindergeld gaat naar de kinderen. Als in eten op het bord, warme kleren, speelgoed, elk een eigen slaapkamer... Dit zijn ook manieren waarop het kindergeld mag gespendeerd worden. Ik zie het kindergeld heus niet als een verhoging van mijn loon, maar als een vaste constante om mijn kinderen een leven boven de armoedegrens te kunnen geven.

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#15 , 10 jan 2021 09:24

Beste

Uiteraard wordt rekening gehouden met verschillen in inkomsten en lasten; Alleen is uw redenering wat ongenuanceerd. het zou niet gaan dat 'u alleen een storting doet op de kindrekening'. Het zou gaan om de aanwending van het kindergeld. Zoals reeds gezegd : de essentie is niet dat kindergeld verstrekt wordt om u een persoonlijk inkomen te geven, maar wel eerst en vooral om kosten eigen aan het kind te dekken.
En wat het saldo betreft zal er effectief wel rekening gehouden worden met inkomsten en lasten van beide ouders.
Wat een rechtbank uitspreekt dat weet ik niet. U ook niet.. Dat zal afhangen van de elementen in het dossier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”