Aanvechten EOT

Cdee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanvechten EOT

#1 , 06 jan 2021 13:42

Beste,

Begin december 2020 hebben we samen een EOT ondertekend bij de notaris die op 18 december werd neergelegd in de rechtbank. Nu kreeg ik gisteren melding dat er bij de notaris een brief aangekomen is, van een advocaat, waarin er melding is dat mijn ex niet meer akkoord gaat met de overeengekomen overkoop som van de woning (waar we de laatste maanden nochtans beiden mee akkoord waren). De notaris zelf zegt dat dit zeer uitzonderlijk is dat er zoiets voorvalt
Daarmee zit ik momenteel een beetje met de handen in het haar.
Mijn eerste vraag is als men daar zomaar kan op terug komen, ondanks dat notaris haar op alle rechten heeft gewezen......en de EOT reeds is neergelegd bij de rechtbank.....
Kan ik me daar tegen verzetten en hoeveel slaagkans is er dan?
Iemand die me nuttige info kan verschaffen?
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 06 jan 2021 13:55

Wachten en even niet reageren is misschien de beste boodschap. Het EOT-document is door beiden ondertekend... Strikt genomen (denk ik) dat de andere partij zich nu tot de rechtbank moet richten om haar contractuele verbintenis (want dat is het in feite) teniet te doen. Dat maakt natuurlijk een érg slechte indruk bij de behandelende rechter. Daarom precies wil de andere partij het proberen onderhands met u te regelen door druk te zetten met een brief van een advocaat. Als de brief niet per AS is toegestuurd, zou ik voorlopig niet reageren. Ook niet mondeling over communiceren. Als de andere partij u aanspreekt kortweg antwoorden dat u wenst dat de correcte juridische procedure wordt gevolgd. Niet meer. Contacteer best wel een advocaat om u te adviseren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2021 17:48

BROUWERS, S., Echtscheiding door onderlinge toestemming,
Elke echtgenoot kan in de loop van de procedure er afstand van doen. Hiervoor zijn geen formaliteiten voorzien.
De afstand dient niet door de andere echtgenoot aanvaard te worden. Indien de
procedure echter louter schriftelijk is, zal zowel de rechtbank als de andere echtgenoot schriftelijk moeten worden verwittigd zo niet blijft de procedure doorlopen.
[...]
Vanaf de afstand kan er ook niet meer tot gedwongen uitvoering van de overeenkomsten worden overgegaan.
[...]
Zolang de echtscheiding niet definitief is kan uw echtgenote op de overeenkomst m.b.t. de koopsom terugkomen. De echtscheidingsprocedure en de overeenkomst vervalt.
Eenmaal de echtscheiding definitief is kan zij daarop niet terugkomen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 06 jan 2021 18:13

Dus, op basis van die wettekst moet de ene partij zelf de rechtbank én de andere partij schriftelijk verwittigen dat ze niet meer akkoord is met het overeengekomen EOT. Bent u zélf schriftelijk verwittigt? (In mijn opinie bent u niet zelf rechtstreeks schriftelijk verwittigd, maar heeft de notaris dat bericht gekregen) en blijft de procedure in principe doorlopen.....(?) Neem toch maar eens contact op met een advocaat om dit te bekijken.

Cdee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2021 18:25

Het heeft een tijdje op zich laten wachten, maar vandaag via notaris vernomen dat de procedure in de rechtbank is stopgezet. Een schriftelijk schrijven heb ik daar nog niet van ontvangen. Notaris stelt een eventuele minnelijke schikking voor, anders moet ik ook een advocaat onder de arm nemen, en dat wilde ik juist vermijden.

Terug naar “Echtscheiding”