ex dreigt met ontvoering weekendje NL met mn kinderen

Tommy81
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ex dreigt met ontvoering weekendje NL met mn kinderen

#1 , 06 dec 2020 19:19

beste

Zoals ervoor ga ik zoveel mogelij info geven.

in 2016 zijn we gescheiden met EOT. ik heb 2 kinderen dochter die in februarie 2021 18j wordt en zoontje die er 10 wordt in januari.
Mn ex heeft mn kinderen te laste ik heb ze in theorie om de 2 weekends al is dit in de praktijk soms meer. Normaal hebben we een goeie verstandhouding wat betreft regeling.

Sinds een jaar heb ik een nieuwe vriendin die in NL woont, sindsdien gaat de verstandhouding tssn mn ex en mezelf met ups n downs. In het begin eiste dat ik de kindere niet aan haar voorstelde of ervoor zorgde als mn vriendin kwam mn kinderen niet bij mij waren. Nu jaar verder hebben mn kinderen haar al vaak ontmoet, mn ex heeft er ondertssn ook vrede meegenomen dat mn kinderen contact hebben met haar en haar ook zien als ze hier is. Mn zoontje is gek haar en ook mn dochter vind het een leuke en aangename vrouw.

Ik heb vaak tegen mn ex en ook mn kinderen gezegd dat zij altijd de mama blijft en de vriendin van papa voor hen een goeie vriendin kan worden.
Mn vriendin heeft ook 2 kinderen vanuit eerste huwelijk en wil idd zeker niet de rol van mn ex gaan overnemen. Dit ging prima tot ik mn ex liet weten dat ik met kerst een weekendje naar NL zou gaan. De eerste week van de kerst vakantie zijn ze trouwens bij mij. Zoals ik het EOT staat vakanties 50/50

Vorig jaar had ik ze bvb de 2de week met nieuwjaar dus. Ik had het mn ex nog niet verteld maar mn zoontje dus vanavond wel. Gevolg kwaaie telefoon waarbij ze me eerst en voorla niet laat uitspreken en dus zegt dat ze niet wil tekenen om mn kinderen naar buitenland te laten gaan.

Ik wou haar zeggen dat ik van donderdag tem zondag bij mn vriendin met de kinderen en haar kinderne kerst zou doorbrengen. en Zondag avond ze naar hun mam brengen zoals geschreven staat. Daar heeft ze geen oren naar en dreigt klacht in te dienen wegens ontvoering vanaf ik zou vertrekken met mn kinderen donderdag met kerstavond.

Ik wou haar nog zeggen dat ik zonder problemen adres en contact nr wil geven en ze kan trouwens altijd de kinderen zelf bereiken. De oudste heeft Eigen telefoon en ook mn zoontje apt ze vaak op zn tablet. Maar ze laat me niet uitspreken


Mn vraag dus wat zijn de gevolgen voor mij en de kinderen indien ik donderdag 24 dec naar nl vertrek tot zondag. Hoe kan ik als belg mn kinderen "ontvoeren" naar NL voor een weekend?

Ik moei me ook niet in haar prive leven en vraag ook niet wie bij haar thuis komt als de kinderen bij haar zijn of waar ze naartoe gaat met hen.


Mvg Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 dec 2020 19:37

Als deze korte vakantie binnen uw omgangstijd valt, heeft de andere ouder totaal geen juridische grond om klacht voor ontvoering neer te leggen. Als zij dit alsnog zou doen, zal haar dit haar wel uitgelegd worden als blijkt uit het vonnis dat deze reis binnen uw verblijfs/omgangstijd valt. Zorg dat u wel de Kid-ID's meeneemt. Die zijn persoonsgebonden en moeten dus steeds met het kind meegegeven worden. Als er nog discussies zouden dreigen ivm dit thema, meld de andere ouder dat ze zich bij een neutrale (dus niet-betrokken) juridisch onderlegd persoon informeert mbt de rechten en plichten in het kader van de omgangstijd van elke ouder. En dan de discussie eventueel verderzet.

Tommy81
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2020 19:44

bedankt voor de snelle respons.

ik heb mn kinderen de eerste week van de kerst vakantie maw van 21dec tem 27 dec. Op zondag 19u moeten ze terug bij hun moeder zijn. Mn dochter heeft haar Eigen ID. Mn zoontje heeft een kids ID maar ligt bij de moeder,het zou me niet verwonderne dat ze deze niet gaat willen meegeven.

Zou het een goed idee zijn om deze situatie al es te melden bij mn locale politiekantoor/wijkagent?

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 06 dec 2020 23:11

Ga best al maar eens naar de politie van de woonplaats en/of die van uw ex-partner. In principe is het de woonplaats van de minderjarige die het onderzoek doet.
Bij de melding maakt u uw intentie kenbaar alsook geeft u uw contactgegevens (e-mail, gsm) alsook de locatie waar u naartoe gaat. Kortom alles wat men nodig heeft om u te bereiken indien nodig.
Verder laat u het vonnis zien waarin staat dat u die bewuste dat de minderjarige bij u mag hebben.
Doet de moeder lastig kan de politie u (en de minderjarige) steeds bereiken en volgt er geen dringende seining etc.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 06 dec 2020 23:17

Niet alleen kids ID maar ook ISIS kaart bij minderjarige. Deze documenten moeten bij de kinderen blijven en hen steeds vergezellen.
Voor de rest zie hierboven. u doet in uw omgangstijd wat u wil. Volg de raad van @Eylis en @Bloodnight.
Laat uw ex eens contact opnemen met bv een www.caw.be in haar buurt.

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 08 dec 2020 10:37

in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is er géén toestemming van de andere ouder nodig om met je eigen kinderen te reizen. Zoals al gezegd, uiteraard alleen in je eigen tijd met de kinderen.
https://odos.be/web/kind-op-vakantie/

Ga dus rustig een paar dagen naar Nederland en geniet er samen van.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Kali
Berichten: 762

#7 , 08 dec 2020 12:55

in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is er géén toestemming van de andere ouder nodig om met je eigen kinderen te reizen. Zoals al gezegd, uiteraard alleen in je eigen tijd met de kinderen.
https://odos.be/web/kind-op-vakantie/

Ga dus rustig een paar dagen naar Nederland en geniet er samen van.
Misschien wel een bijkomend gedachte, TS gaat naar een rode zone (Nederland), en verblijft er langer dan 48 uur (donderdag - zondag) ...
Strikt gezien moeten de kinderen 10 dagen in quarantaine met een verplichte test op dag 7 => Bij welke ouder? Wat met de plannen van de andere ouder?
School?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 dec 2020 13:28

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”