Notariële akte uitkoop na uitspraak echtscheiding

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Notariële akte uitkoop na uitspraak echtscheiding

#1 , 04 dec 2020 06:35

Mijn echtscheiding onderlinge toestemming is nagenoeg in alle sereniteit verlopen en definitief uitgesproken einde 2019 en overgeschreven in de bevolkingsregisters zoals het heet. Er is een mondeling akkoord bereikt met bemiddeling van twee advocaten, één aan elke zijde uiteraard, over de uitkoop van de gemeenschappelijke woning. Modaliteiten en prijs werden besproken en wederzijds goedgekeurd.

Dit is intussen nagenoeg anderhalf jaar geleden en nog is er geen beweging te krijgen in de zaak.

Dan bedoel ik dat er nog geen teken van leven is van de notaris uit om de akte te verlijden. Bij navraag is er altijd wel iets dat de zaak vertraagt, moeten er inlichtingen gevraagd worden of is er een of ander attest niet geldig (meer) en dan is er nog de Corona affaire waar men zich gretig achter wegsteekt ...

Ik ben ten einde raad en begrijp niet dat zoiets anderhalf jaar en meer moet duren. Bij sterk aandringen wordt er toch januari 2021 heel voorzichtig naar voor geschoven, zonder garantie overigens.

Mijn advocaat - heeft een heel goede verstandhouding met de notaris in kwestie en beveelde me zelfs dit notariskantoor aan - predikt alleen geduld en heeft verder geen commentaar.

Is dit nu normaal ? :shock:
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 06 dec 2020 12:03

De hervorming neemt niet weg dat een vereffening en verdeling soms lang kan aanslepen.
Dit heeft tot gevolg dat de ene ex-echtgenoot vaak lange tijd moet wachten op het gedeelte dat hem toekomt of dat de andere ex-echtgenoot, die geen minnelijke overeenkomst wenst, de vereffening-verdeling tracht aan te slepen om zich te verrijken met de vergoedingsregels (artikels 1432 tot 1438 van B.W.) en/of woonstvergoeding.

Er zijn veel advocaten die de mening zijn toegedaan dat ze zich kunnen beperken tot "afwachten" om daarna de staat vereffening-verdeling, opgemaakt door de notaris, te betwisten en zwarigheden aanbrengen.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2020 05:35

Dank je voor de commentaar.

Langs mijn kant is er een constructie opgezet samen met onze meerderjarige zoon voor uitkoop van de woning. Tegelijk met de notariële akte van uitkoop, zal er een akte van schenking - 50% waarde woning wordt door mij geschonken aan meerderjarige zoon - verleden worden met voorwaarde dat ik levenslang in de woning kan blijven wonen en mijn te vereffenen som aan mijn ex wordt zodoende geregeld met onze zoon en mijn ex. Hoe hij dit afhandelt met haar, blijft onder die twee.

Zo wordt/worden :
1) mijn ex vergoed,
2) de woning niet verkocht en eigendom van onze zoon,
3) de modaliteiten dan definitief bepaald (vruchtgebruik o.a.),
4) er finaal voor mezelf woonzekerheid bekomen, gratis bovendien.

Onze zoon houdt om fiscale reden (?) de boot af tot begin 2021.

Naast de "onverschilligheid" van mijn advocate, verontrust me dit uitstel meer en meer.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”