kinderalimentatie verhogen

anne0402
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

kinderalimentatie verhogen

#1 , 02 dec 2020 12:27

Mijn situatie ( moeder) :
echtscheiding EOT in 2017

vader vind job in Luxemburg en verhuisd op 200km
kinderen zijn 80% bij moeder, 1 weekend op 2 naar vader
2 kinderen die naar secundair gaan, in 2020 beiden om kot & unif
in 2018 koopt moeder de woning over , betaalt vader volledig uit
kinderen ten laste van moeder
Ouders betalen ieder de helft van de schoolkosten
Ouders verdienen ongeveer hetzelfde ( 3300€ netto per maand)
in de EOT wordt overeengekomen dat moeder het kindergeld ontvangt + kindergeld vanuit Lux gezien vader als grensarbeider wordt aanzien
allimentatie voor kinderen is 50€ per maand per kind

In 2017 stelt mijn ex-echtgenoot voor om de allimentatie laag te houden ( volgens de notaris moet er een minimum zijn opdat de rechtbank de EOT aanvaard) gezien ik het volledige kindergeld ontvang voor BE + LUX. Aanvankelijk blijkt het kindergeld uit Lux 660€ per maand te zijn, wat mij samen met de 340€ kindergeld van Be , een goede oplossing lijkt. Uiteindelijk blijkt dat ik enkel het verschil tussen de 660€ en 340€ per maand ontvang en dit verdeeld over 2 maal per jaar. Uiteindelijk ontvang ik van het kindergeld uit Lux jaarlijks 3800€. Wat de helft is dan oorspronkelijk.
Daarnaast betaal ik elk jaar de schooltoelage van het be + Lux kindergeld aan mijn ex echgenoot, gezien hij de helft van de schoolkosten betaald.

Ik aanvaard de situatie omdat het voor de kinderen niet moeilijk te maken wanneer zij bij hun vader zijn. Hij heeft de neidgng naar de fles te grijpen alle onheil van de wereld op de kinderen te spuien, zeker als het over zijn geld gaat.

in de EOT staat vermeld dat vader mee moet betalen voor schoolkosten en kot , wat hij ook doet telkens ik de rekening presenteer.
Hij deelt niet in kleding, schoenen; dokters, tandarts, inboedel voor kot, laptop, gsm, verzekering, internet, voeding, hobbies. D
Ik heb nu een schrijven ontvangen van het kinderbijslagfonds uit Lux , dat het kindergled stopt na het secundair. Ze kunnen enkel een studiebeurs aanvragen echter hiervoor verdienen zowel vader als moeder te veel.
Beide kinderen zijn sedert september op kot ( samen 940€ per maand- verdeeld over de ouders) en ze ontvangen 250€ per maand voor kosten als voeding, copies, cosmetica etc. ( betaald door moeder)
De 250€ is gebaseerd op kindergeld van BE+ Lux dat ik ontvang.
Nu vervalt die 3800€ per jaar vanuit Lux.
Ik heb aan de vader van mijn kinderen gevraagd om naar een oplossing te kijken, maar hij weigert.
Zijn redering : ze wonen niet thuis in de week , dus ik heb geen kosten aan hen . ik ontvang het kindergeld + kinderen zijn ten laste; hij betaalt helft van het kot dus allimentie per kind is hierin inbegrepen ( normaal 50€ per maand)
Wegens de covid pandemie, zijn de kinderen dit jaar het hele jaar bij mij ( in totaal zijn ze dit jaar elk 24 dagen bij hem geweest ( totaal 48 dagen). De kinderen zijn 18+ 20 jaar oud en mogen dit zelf regelen. Hun voorkeur is om ' thuis' te zijn ( bij mij) tijdens moeilijke periodes. Dit komt hun vader prima uit, gezien hij nogal amoureuze problemen heeft.

Moet ik naar de familierechtbank stappen ? Houden mijn argumenten steek om zo'n stap te maken ?
Mijn achterliggende reden om alles altijd mild te houden is dat mijn kinderen neutraal zouden staan tussen vader en moeder en dat de geldzaken achterliggend op hun welzijn zijn. Echter kan ik mij momenteel financieel niet redden als hun vader niet meebetaald aan hun onderhoud. Dus hun financiele welzijn komt nu wel in het gedrang.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding