Is desolidariseren van een hypotheek verplicht bij uitkoop?

Angie82
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is desolidariseren van een hypotheek verplicht bij uitkoop?

#1 , 26 nov 2020 11:37

Hallo!

Mijn partner en ik (wettelijk samenwonend) gaan uit elkaar.
We hebben samen een woning 50/50.
Ik weet ondertussen al redelijk goed hoe ik alles moet berekenen van kosten als ik hem zou willen uitkopen (hij heeft niks reserves). Incl miserietaks (miserie is het goede woord hiervoor :)).
Nu is mijn "probleem" echter: als we ons samenwonen opzeggen en ik m'n partner uitkoop, en dit aan de bank moet melden om de hypotheek enkel op mijn naam te zetten (desolidariseren), denk ik dat ze sowieso "neen" gaan zeggen. Want ik hou niet zo veel over per maand dan. Ik heb echter wel een spaarpot.
En als ze neen zeggen, dan blijft de lening gewoon op onze beider naam staan? Kan m'n ex dan iets eisen of moet dat dan al bij de notaris beschreven worden?
Ik weet wat de gevolgen voor hem kunnen zijn als ik niet kan afbetalen. Maar zo ver laat ik het sowieso niet komen, dan verkoop ik nog liever meteen.

En wat met de schuldsaldo als ik gewoon beide leningen blijf afbetalen? Ik vermoed dat die dan ook niet zomaar opgezegd kan worden?
Wat zou daar fair zijn? Dat ik die van hem mee betaal (is een jaarlijks bedrag)?

En wat zijn de gevolgen voor het fiscaal voordeel? Als we niet meer samenwonen, dan ook geen gezamelijke belastingen. Dus dan kan hij zijn deel nog wel inbrengen vermoed ik, aangezien hij op papier nog afbetaalt (ook al doe ik dat eigenlijk)?

Bon, eigenlijk wil ik gewoon weten of ik er wel goed aan doe om (tijdelijk) in het huis te blijven (ook voor m'n dochtertje) en of ik met alle gevolgen rekening houd...

En neen, natuurlijk wil ik niet in m'n eigen vel snijden, maar had graag op het gemak naar iets anders gekeken ipv me te rushen. Op lange termijn dit huis blijven afbetalen lijkt me sowieso onhaalbaar voor mij.

Bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 26 nov 2020 20:15

Beste

In de echtscheidingsovereenkomst zal u doorgaans een akkoord maken waarin u in dit geval afspreekt het krediet alleen verder te betalen. Die overeenkomst geldt als wet tussen partijen maar is inderdaad niet tegenstelbaar aan de kredietverlener. Mogelijk zal er in de overeenkomst ook een clausule staan die u verplicht een aanvraag tot 'ten laste neming' te doen bij de kredietverstrekker. Maar zoals u terecht stelt zal de bank daar enkel op in gaan als uw terugbetalingscapaciteit als single kredietnemer voldoende ruim is. Die clausule is dus een inspanningsverplichting en geen resultaatsverbintenis. wat fiscaliteit betreft : indien jij alleen betaalt en alleen eigenaar bent (want je spreekt van hem uitkopen - met welk geld?) zal hij geen fiscale aftrek meer genieten voor het krediet. De schuldsaldo zal bij weigering ten laste neming onverkort moeten blijven lopen. De premie hier van kan hij wel fiscaal vrij stellen. Het lijkt me correct als je de netto kost na fiscale aftrek zelf betaalt. Omgekeerd zou jij anders waarschijnlijk een extra schuldsaldo op jouw naam moeten nemen. Dus die kost is meestal ongeveer gelijk. Als je van plan bent de woning te verkopen lijkt het me weinig zinvol om een overname onroerend (met miserietaks en kosten) te doen. Alsdan kan je de lening gewoon laten lopen. Hij betaalt de helft en jij betaalt aan hem de helft van een normale huurwaarde als bezettingsvergoeding. Op het moment van de verkoop wordt alles vereffend zonder al te veel kosten; het verhaal wordt natuurlijk anders als je daar pakweg nog 5 jaar wil blijven wonen. Maar dat zou dan naar hem weer niet correct zijn want hij wordt dan geblokkeerd in het verwerven van een andere woning gezien nog schuldenaar in een bestaand woonkrediet (waarvan de kredietlast zijn nieuwe kredietmogelijkheden bedreigt)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”