ONDERHOUDSGELD

J2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

ONDERHOUDSGELD

#1 , 26 nov 2020 08:16

Ik ben gehuwd op 05/02/2010.
Mijn vrouw heeft de echtscheiding ingezet op 07/05/2015.

Op 14/01/2016 is er een vonnis dat bepaalt dat ik € 400,-/mnd onderhoudsgeld moet betalen, voor de DUUR van het huwelijk.
In het vonnis is er echter nergens DE DUUR VAN HET HUWELIJK vermeld.

Nu ontstaat er voor mij ONDUIDELIJKHEID... Volgens mijn toenmalige advocaat heeft mijn huwelijk exact 6 jaar geduurd (=72 maanden)

Nog VOOR het vonnis kreeg ik bericht dat ik onderhoudsgeld diende te betalen met terugwerkende kracht: ik betaal dus al onderhoudsgeld vanaf JUNI 2015.
Volgende maand zal ik dus 67 maanden betaald hebben.

TOT WANNEER dien ik onderhoudsgeld te betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2020 10:31

Ik wil er nog aan toevoegen dat mijn voormalige advocaat mij nu zegt dat ik tot februari 2022 dien te betalen.
Hij rekent dus vanaf de datum wanneer het vonnis 'betekend' is: februari 2016... Als men daar 72 maanden bijtelt komt men inderdaad tot februari 2022.
Gezien ik echter reeds onderhoudsgeld betaal vanaf juni 2015, ben ik van mening dat ik dàn 8 maanden te veel betaald heb...

Kan een JURIST mij helpen a.u.b. ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2020 11:42

Op 14/01/2016 is er een vonnis dat bepaalt dat ik € 400,-/mnd onderhoudsgeld moet betalen, voor de DUUR van het huwelijk.
Dit is het onderhoudsgeld na echtscheiding.
Nog VOOR het vonnis kreeg ik bericht dat ik onderhoudsgeld diende te betalen met terugwerkende kracht:
Dit is geen onderhoudsgeld na echtscheiding, maar bent u verschuldigd voor de periode voor de echtscheiding. Hiermee kan geen rekening worden gehouden voor het onderhoudsgeld dat verschuldigd is na echtscheiding.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

J2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2020 17:00

Dus moet ik in mijn geval nog onderhoudsgeld betalen tot februari 2022 ?
Ik heb dan 81 maanden betaald, terwijl de duur van het huwelijk 72 maanden bedraagt.
Men heeft mij nooit gesproken over onderhoudsgeld voor of na echtscheiding...

Vind het allemaal nogal dubbelzinnig...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2020 18:55

Ik heb nog slecht nieuws voor u.
Gerechtelijk Wetboek Art. 1278. Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van de echtgenoten gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde is gegaan
M.i. was u 73 maanden gehuwd. Het huwelijk is pas ontbonden als het vonnis dat de echtscheiding toestaat in kracht van gewijsde is gegaan. Dit is vanaf het ogenblik dat geen hoger beroep meer kan worden ingesteld. Dit is één maand na de betekening van het vonnis.
Dit betekent in de praktijk dat u twee maanden langer onderhoudsgeld moet betalen dan u dacht. Het huwelijk is pas ontbonden in maart 2016 en daarna moet u 73 maanden onderhoudsgeld betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

J2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 nov 2020 23:12

Waarom staat het niet klaar en duidelijk in het vonnis ???

Het echtscheidingsvonnis zegt:
Zegt voor recht dat dit bedrag betaalbaar is op voorhand ten hare huize en voor het eerst op datum van het in kracht van gewijsde gaan van het echtscheidingsvonnis


En, waarom moest ik al onderhoudsgeld betalen voor het definitief worden van de echtscheiding ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 nov 2020 23:28

Het vonnis zegt het toch duidelijk: "voor het eerst op datum van het in kracht van gewijsde gaan van het echtscheidingsvonnis", dit is dus na de echtscheiding. Wat is daar niet duidelijk aan?
En, waarom moest ik al onderhoudsgeld betalen voor het definitief worden van de echtscheiding ?
Daar is een ander vonnis voor.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

J2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2020 23:42

Daar is een ander vonnis voor?
Ik heb maar 1 vonnis...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2020 10:42

U schreef
Op 14/01/2016 is er een vonnis dat bepaalt dat ik € 400,-/mnd onderhoudsgeld moet betalen, voor de DUUR van het huwelijk.
[...]
Nog VOOR het vonnis kreeg ik bericht dat ik onderhoudsgeld diende te betalen met terugwerkende kracht: ik betaal dus al onderhoudsgeld vanaf JUNI 2015
En wat voor bericht is dit dan? Dat gaat toch over een vonnis dat uitgesproken werd VOOR het vonnis van 14/01/2016?

In een echtscheidingsprocedure heb je meestal twee procedures.
1. De procedure om de echtscheiding te horen uitspreken. Die heeft geleid naar het vonnis van 14/01/2016.
2. Een procedure 'dringende en voorlopige maatregelen' om maatregelen te bepalen tijdens de echtscheidingsprocedure. Maatregelen zoals een onderhoudsgeld dat moet betaald worden tijdens de duur van de echtscheidingsprocedure. Ook in uw geval zal er vermoedelijk een dergelijke procedure geweest zijn, waarbij u dan veroordeeld werd tot betaling van een onderhoudsgeld gedurende de duur van de echtscheidingsprocedure.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Echtscheiding”