co-ouderschap

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

co-ouderschap

#1 , 25 nov 2020 07:59

Mijn zoon en zijn vriendin zijn uit elkaar gegaan toen hun zoontje 18 maanden oud was en zijn vriendin nam hun zoontje mee.
Het kind werd ingeschreven bij mijn zoon aangezien ze in het huis van mijn zoon woonden, zij was nog altijd ingeschreven bij haar ouders omdat ze er nooit aan gedacht heeft haar adres te veranderen.
Nu mocht mijn zoon zijn kind niet meer zien van haar ouders behalve 1 maal per week 2 uur in het gezelschap van haar ouders.
Ze had aan haar ouders gezegd dat mijn zoon haar geslagen heeft, wat gelogen was en wat ze nadien ook zei.
Ondertussen starten wij een rechtzaak via de familierechtbank en nu meer dan 2 jaar later hebben we nog altijd maar 1 weekend op de 2 en eerst totaal geen vakanties en nu vanaf woensdagavond het weekend dat hij om de 2 weken bij hem is.
De reden ? het kind is te klein om al zo lang naar de papa te gaan.
De vader staat hier volledig buiten omdat de rechter vind dat het kind een band moet kunnen opbouwen met de moeder. En wat met de vader ? is dat niet nodig ? Ze beslissen wel dat mijn zoon onderhoudsgeld moet betalen maar voor de rest zich eigenlijk niets moet aantrekken van de opvoeding van zijn eigen zoon.
Ondertussen is dat manneke ziek geworden en moeten ze regelmatig naar het ziekenhuis en ook daar probeert ze mijn zoon buiten te houden, afspraken verzetten zonder dat mijn zoon van iets weet en hem uit het dossier laten zetten zodat mijn zoon telkens terug naar het ziekenhuis moet bellen om dat terug aan te passen. Ondertussen hebben ze in het ziekenhuis ook al een apart dossier en kunnen ze mijn zoon niet meer verwijderen.
Ondertussen betaal ik de advocaat omdat mijn zoon dat niet kan betalen maar zijn al mijn spaarcenten er bijna door. Volgens de wet heeft een vader evenveel rechten als een moeder maar blijkbaar kan een rechter daar anders over beslissen.
Het feit dat mijn zoon zijn kind niet veel ziet wil natuurlijk ook zeggen dat wij als grootouders, overgrootouders, zussen en broers, vrienden, ... dat manneke ook amper zien en dat mijn zoon de weinige tijd toch probeert te verdelen over iedereen.
We overwegen nu om in beroep te gaan omdat we beseffen dat na al die tijd het geen zin heeft om verder te gaan met deze rechter, ze legt telkens nieuwe dingen op die we in het verleden al zelf voorstelden zoals bemiddeling, maar de moeder wil dat niet, nu psychologische hulp (zelf te betalen natuurlijk) maar daar zegt de psycholoog direct dat hij moet beseffen dat het niet goed is dat het kind op 2 plaatsen gaat.
Wat dan met mensen die onderling co-ouderschap afspreken, moeten ze daar dan ook tussen komen ?
We zijn een beetje ten einde raad, iemand die hier meer over weet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katje2560
Berichten: 101

#2 , 25 nov 2020 08:08

Hallo,

Blijven vechten. Ben ook uit elkaar gegaan had een vechtscheiding. Mijn ex wilde dat ik maar de kinderen 2 uren per 14 dagen zag onder toezicht. dan 1 dag dan 2 dagen dan 1 nacht dan 2 nachten. Ben misschien 20keer naar de rechtbank gegaan. Heeft 4 jaren geduurd. Kinderen waren 2 en 3 Uiteindelijk is het CLB caw en het parket erbij gekomen omdat de kinderen er echt onder lijden. De rechter heeft toen gezegd ofwel stop het nu ofwel plaats ik de kinderen. Direct co ouderschap alles ineens gestopt. Hou vol

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 25 nov 2020 08:15

@katje2560 Wij hebben een probleem met de rechter, we hebben al zoveel problemen kunnen aantonen bij de moeder en toch blijft ze ervoor kiezen om mijn zoon niet meer tijd te geven met zijn zoon. Hij mag ondertussen wel alle papieren doen omdat de moeder daar niet goed in is, ze heeft er ondertussen voor gezorgd dat de mutualiteit terug bij mijn zoon is omdat ook dat niet goed liep, maar meer tijd krijgt hij niet. Het is alsof hij een misdadiger is terwijl hij niets gedaan heeft. Toen ze wegging met zijn zoon belde hij de politie om te zien wat zijn rechten waren en ook daar was hij heel rustig terwijl haar vader heel agressief was, dat staat zelfs zo in het politieverslag, en toch blijven ze moeilijk doen. Ik vrees dat het te maken heeft met de rechter !

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 25 nov 2020 18:40

Hoe komt u erbij dat er een probleem met de rechter is?
welke rechtbank?

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 26 nov 2020 08:38

[quote=Franciscus]
Hoe komt u erbij dat er een probleem met de rechter is?
welke rechtbank?
[/quote]

omdat de rechter al van in het begin geen oren heeft naar co-ouderschap, ze wil het niet, dat is duidelijk.
De ex van mijn zoon leeft ondertussen bij haar ouders en die ouders zorgen voor het kind omdat zei dat niet kan.
Voor alles gaan haar beide ouders mee, zowel naar de rechtbank als naar het ziekenhuis.
Van in het begin zeiden haar ouders dat het hun kind is, en dat mijn zoon zich niet te moeien heeft.
En, toch vind de rechter dat mijn zoon geen rechten heeft.

Terug naar “Echtscheiding”