verdeling / verkoop eigendommen - scheiding

Loreke45
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verdeling / verkoop eigendommen - scheiding

#1 , 24 nov 2020 01:44

Wij hebben tijdens ons huwelijk 2 eigendommen aangekocht. Enerzijds is er een appartement waar momenteel nog een klein bedrag op lening staat.
Dit is enkel met geld uit de gemeenschap betaald. Momenteel is dit appartement verhuurd. Anderzijds is er onze huidige gezinswoning. Daar staat nog een vrij groot bedrag op lening open. Aanvankelijk was het bij aankoop van de woning de bedoeling het appartement te verkopen. We hadden dus op een bepaald ogenblik een lening appartement, een lening woning en een overbruggingskrediet lopen. Omdat het appartement niet verkocht raakte aan de prijs dat mijn echtgenoot wou is de overbrugging omgezet naar een woonkrediet. Korte tijd later heeft mijn man een vrij grote erfenis gedaan. Deze gelden hebben een paar weken op onze gemeenschappelijke rekening gestaan en zijn vervolgens gebruikt om het woonkrediet dat aanvankelijk de overbrugging was terug te betalen. Nu we voor een echtscheiding staan wil hij het geld van de erfenis terug. Nu wil hij eerst het appartement verkopen daar zal een vrij groot bedrag overblijven na aftrek van de kleine lening en kosten. Hij eist nu echter dat die gelden onmiddellijk naar hem gaan ter compensatie van zijn inbreng (erfenis) in de andere woonst. Hij wil de woonst niet overnemen maar pas te koop zetten als het appartement reeds verkocht is en hij wil ondertussen zelf in de woonst blijven. De kinderen en ik moeten ondertussen elders huren en ondertussen zou ik de helft van de lening van onze woonst en de kosten ook moeten betalen. dat is financieel voor mij niet haalbaar. En bovendien zijn ondertussen al de gemeenschappelijke spaarboeken in rook opgegaan omdat hij reeds van begin dit jaar zijn werk kwijt is en ondertussen op ziekenbond staat. Er is nog wel een effectenrekening maar die staat onrechtstreeks ook ivm zijn erfenis en hij eist die dus ook voor hem op. Kan ik bij verkoop van het appartement mijn helft opvragen of kan hij zonder meer alles naar zich trekken ? Ik had info verkregen via een collega dat indien hij moeilijk doet ik het geld zou kunnen laten blokkeren tot alles verkocht is? Bovendien laat hu nu ook nog eens uitschijnen dat hij geen werk gaat zoeken en zich op invaliditeit gaat laten zetten en ik dan ook nog eens voor hem gaat kunnen betalen...Hij wil letterlijk over niets overeenkomen , ik had hem voorgesteld om de inboedel te verdelen maar ook daar wil hij niet van weten. Hij wil eigenlijk alles houden en enkel dingen die oud of geen waarde hebben zou ik mogen mee doen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 nov 2020 11:40

Dat hij zijn erfenis wil recupereren is “redelijk”: wel niet alles als de verkoop min kosten minder opbracht dan de aankoop plus kosten.

Als hij in de woonst blijft moet hij een halve huur betalen. Veelal komt dit overeen met de halve lening zodat hij/zij die blijft wonen de volledige lening betaalt.

Stel voor om met een bemiddelaar rond tafel te zitten om zo goedkoop tot een overeenkomst te komen. Lukt dit niet dan wordt het (pokkeduur) procederen.

nicky54
Berichten: 218

#3 , 24 nov 2020 15:49

Naar aanleiding van vereffening-verdeling na scheiding kan een echtgenoot vorderingen instellen tot teruggave/-betaling van gelden die uit zijn eigen vermogen komen en die in de huwgemeenschap werden gebracht.
Een echtgenoot die een dergelijke vergoeding eist draagt de bewijslast ervan.
Volgens artikel 1436 B.W. kan het recht op vergoeding door alle rechtsmiddelen bewezen worden.
De echtgenoot die de betaling van een vergoeding door het gemeenschappelijk vermogen wil verkrijgen, moet aantonen enerzijds dat er reeds eigen gelden bestonden, en anderzijds dat de gemeenschap zich hierdoor heeft verrijkt.

Reclame

Loreke45
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2020 21:24

ik ga er van uit dat hij zijn erfenis terug neemt op het einde al alles vereffent is maar kan hij dit al eisen als bv 1 eigendom al verkocht is met meerwaarde maar er op de andere eigendom nog lening openstaat , hij is er toe instaat eerst zijn erfdeel te eisen en dan de verkoop van de andere woonst te saboteren zodat ik met niets eindig ... of kan ik bekomen op een wettelijke manier dat de ontvangen sommen eerst van al de openstaande kredieten moeten gaan of gaat de bank dit sowieso zo willen afhandelen?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 26 nov 2020 20:22

Beste

Het zal er van afhangen welke waarborgen voor welke kredieten werden gegeven. Als op het appartement enkel een waarborg rust voor de lening op het appartement zal het saldo inderdaad vrij gegeven worden bij de notaris. Als het appartement én het huis gezamenlijk in waarborg werden gegeven voor alle kredieten zal de opbrengst van de verkoop door de notaris ingehouden worden om de kredieten bij voorrang terug te betalen. Dus best dat even uitklaren (akte lezen/bij bank informeren). Het is niet abnormaal noch onlogisch dat hij zijn eigen gelden terugneemt uit de gemeenschap. En zoals eerder gezegd zal hij bij verblijf in de woning een halve huishuur aan u moeten terwijl u omgekeerd een halve lening betaalt. dat zal dus meestal in grootte orde overeen komen. Zoals hier ook gesteld kan u met een bemiddelaar/notaris samen zoeken naar een oplossing die voor elk aanvaardbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Loreke45
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2020 01:56

Bedankt voor de antwoorden, ik meen te weten dat het appartement gedeeltelijk mee borg staat voor het woonhuis. Ik heb volgende week een afspraak gemaakt bij de notaris om zeker te zijn. Bij de bank zeiden ze dat de erfenis op de bestaande gemeenschappelijke rekening is ontvangen en dat voor hun momenteel alles voor gezamenlijk wordt bezien omdat de intentie bij ontvangst van de gelden bewust gemeenschappelijk was. Ze hebben mij bij de bank zelf naar de notaris doorverwezen omdat er blijkbaar behalve de akten van de kredieten ook veel afhangt van formuleringen in de huwelijksakte. Voor alle duidelijkheid ik kan er mij in vinden dat ik geen recht heb op zijn erfenis als er meerwaarde is bij een verkoop maar ik zie het niet zitten dat hij zijn erfenis op zak steekt en er daarna nog schulden openstaan . We zijn destijds gestart met centen die enkel van mijn spaarboekje kwamen maar dat is zo lang geleden dat ik daar wellicht geen bewijs meer van ga kunnen voorleggen. Aangezien mijn man nogal een selectief geheugen heeft denk ik dat hij zich niet zal willen herinneren dat die inbreng gebeurt is. De erfenisrechten zijn trouwens ook met gemeenschappelijk geld betaald want door een discussie met zijn zussen is de erfenis pas jaren na de dood van zijn vader uitgekeerd . Ik heb zo de indruk dat voor te betalen ik steeds mocht mee delen in de kosten maar als het over de ontvangsten gaat hij alles naar zich wil trekken.

Terug naar “Echtscheiding”