Beste,
Klopt het dat een "scheiding van tafel en bed" niet hetzelfde is als een heuse echtscheiding? Een "scheiding van tafel en bed" zou betekenen dat je enkel een andere domicilie hebt dan je partner?
Het zit zo: Vorige jaar zijn we getrouwd. We hebben een kindje. Mijn man had toen geen werk; we leefden en leven volledig van mijn loon; hij is bij mij komen inwonen. Ik betaal de huishuur, alle onkosten, de supermarkt, de telefoon, etc. Intussen, sinds vijf maanden, heeft mijn man wel werk gevonden. Eerst halftijds, vanaf volgende maand zou hij misschien voltijds kunnen werken. Toch blijven we van mijn loon leven. Ik zie niets van zijn loon. We zijn getrouwd met scheiding van goederen ( ik deed dit om mezelf te beschermen). Onvolwassen als hij is, beschouwt hij zijn loon als volledig voor zich. Jammer genoeg ben ik drie maanden geleden mijn werk verloren. Dit betekent dat ik weliswaar werkloosheidssteun ontvang, die echter rekening houdt met het loon van mijn man. Ik overweeg een scheiding, maar wil mijn kind zijn vader niet ontzeggen.
Is het zo dat als ik een scheiding "van tafel en bed" aanga, dat ik als alleenstaande moeder beschouwd wordt en dus meer uitkering zal ontvangen?
Bij voorbaat dank voor het begrip en de hulpvaardige reacties,