Problemen met de bank

Grassprietje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Problemen met de bank

#1 , 17 nov 2020 13:07

Hallo iedereen, ik had graag advies over het volgende:
Ik zit in een scheiding met mijn man. De eot is ondertekend bij de notaris en wordt deze week naar de rechtbank verstuurd.
Mijn bijna ex man zal ons huis afkopen van mij en gaat een lening aan om mij uit te betalen en het ktediet dat nog liep verder af te betalen.

Mijn 23 jarige dochter is onthaalouder in ons huis en ik ben een opleiding aan het volgen om samen met haar een groepsopvang te beginnen.
Vandaar dat we ervoor gekozen hebben een huis aan te kopen dat geschikt is voor de opvang en om er te wonen met ons drie (heb nog een zoon van 13 jaar).
We vonden ongeveer een half jaar geleden ons droomhuis en trokken naar de bank om te vragen of het mogelijk was samen een lening aan te gaan zodat we het huis konden kopen. Daar zeiden ze ons dat het geen enkel pobleem was en dat we het huis zeker mochten kopen. "DOEN!" zei hij er duidelijk bij.
Wij hebben dus een verkoopsovereenkomst ondertekend. Toen wij in de bank vroegen of wij de lening op tijd zouden hebben voor de voorschot, vertelden ze ons dat dit niet kon, want dat dit altijd uit eigen zak wordt betaald. Wij wisten dit helaas niet en het was ons ook niet verteld geweest, dus hebben wij enkele maanden onderhandeld met het immokantoor en bouwbedrijf zodat we de voorschot niet moesten betalen. We hebben maandenlang in onzekerheid geleefd hierdoor.
Komt daar nog bij dat de bank ons een half jaar lang aan het lijntje heeft gehouden en steeds mails stuurde omdat ze dit en dat tekort hadden om de lening aan te vragen, dan moesten we weer wachten tot bijna ex zijn lening was goedgekeurd om uiteindelijk te horen dat onze lening was afgekeurd.
Tot drie keer toe!
Nochthans zijn we nadien naar de hypotheekwinkel gegaan en daar werd gezegd dat onze bank heel slecht advies had gegeven, want een huis aankopen met lening is niet mogelijk zolang je niet definitief bent gescheiden. Maar de lening die we wilden was volgens hen geen probleem, dus vonden ze het ook raar dat ze deze hadden afgekeurd.
Wat hier nog bij komt, is dat wij advies kregen van één iemand en ons dossier ging naar een ander. Wanneer die persoon in verlof was (wat nogal regelmatig voorviel) moest persoon één dit tijdelijk overnemen, maar die had daar geen zin in en zei iedere keer dat we dit met persoon twee moesten bespreken. Mijn bijna ex zijn dossier zat ook bij persoon twee, maar dat hebben ze plots doorgeschoven naar een derde persoon die tewerkgesteld is in een ander kantoor op zo'n 40 min rijden om dit na goedkeuring terug naar persoon één over te brengen 😳
Ondertussen kwam de deadline van het ondertekenen van de akte steeds dichterbij en hebben wij nogmaals moeten smeken ons uitstel te krijgen, wat we gelukkig ook hebben gekregen.
Ons huisje staat nu op ons te wachten tot de scheiding definitief is en ondertussen leven wij nog steeds allemaal onder één dak, wat absoluut niet makkelijk is!
Dan komt nog iets wreemds, mijn bijna ex was heel geniepig aan het rekenen en opschrijven nadat hij ingelogd had op de bank.
Ik ben daarna te weten gekomen dat hij aan het uitrekenen was wat hij terug zal krijgen, want het is zo dat de bedragen van de huidige lening van de maanden vanaf nu tot aan de definitieve scheiding terug zullen betaald worden, omdat deze in zijn nieuwe lening meegerekend zijn.
Nu was ik wel benieuwd, omdat bijna ex zei dat alles nu op zijn naam staat en ik weet dat dit nog niet kan en mag, dus ben ik gaan aanmelden op de bank en ben ik gaan kijken bij "mijn leningen". Blijken die weg te zijn! 😳
Nu komt mijn vraag: heeft de bank één of meerdere fouten gemaakt of niet? Kan ik hiertegen klacht indienen of niet?

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar korter kon echt niet.
Groetjes,
Grassprietje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 nov 2020 17:57

Een puntje: wanneer men nog aan het scheiden is, kan men wel reeds een andere woning aankopen met een eigen lening: In dat geval stelt u vooraf een voorlopig scheidingsconvenant op bij de notaris in afwachting dat de scheiding op de rechtbank bekrachtigd wordt. Daarin vermeldt u alle financiële acties en bezittingen die gedurende de scheidingsperiode zullen gebeuren en wie de uiteindelijke eigenaar zal zijn na de scheiding. Dit kan uiteraard alleen als de bijna-ex-partners het er totaal over eens zijn.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”