wat met eigen inbreng woning bij scheiding

Falcol
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wat met eigen inbreng woning bij scheiding

#1 , 16 nov 2020 21:03

Ik heb mijn eigen woning in de gemeenschap gebracht bij het huwelijk.
Gelet op het feit dat mijn inbreng van woning groter was dan dat wat mijn partner ingebracht heeft dient zij mij een som uit te keren; Dit ligt zo via huwelijkscontract vast.

Als het nu tot een scheiding komt, is volgende berekening dan juist?
Waarde woning - openstaande hypotheek = resterende waarde /2 =voor elke een deel .
Als ik de woning wil behouden en de hypotheek gewoon overneem.
Ik dien ze dus haar deel uit te betalen . Mag ik dan de som die vastligt in het huwelijkscontract in mindering brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 19 nov 2020 16:33

U heeft uw eigen woning bij het huwelijk in de gemeenschap gebracht via huwelijkscontract waarbij u bij de inbreng het recht van terugname van een som heeft bedingt, dewelke u kan terugkrijgen wanneer het huwelijk spaak loopt.

Vergoedingsrekeningen bij echtscheiding onder gemeenschapstelsel.
Artikel 1434 :
Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van één der echtgenoten.

Artikel 1435 :
De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel ...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”