Verblijfsregeling als kind meerderjarig wordt

MamaLena
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verblijfsregeling als kind meerderjarig wordt

#1 , 16 nov 2020 11:46

Beste,
Mijn stiefzoon wordt volgend jaar 18. Hij studeert nog. Vanaf zijn 18de verjaardag kan hij dus in principe zelf kiezen waar hij woont. Momenteel is er een gelijkmatig verdeelde verblijfsregeling, één week bij zijn vader en mij, één week bij zijn moeder. Hij is fiscaal ten laste bij zijn moeder. Geen fiscaal co-ouderschap. Er wordt geen alimentatie betaald tussen beide ouders voor het kind aangezien hij evenveel bij haar als bij ons is. De vader (mijn partner dus) betaald wel maandelijks onderhoudsgeld voor zijn ex-partner (dit nog maximum tot 2024, ze wil niet officieel gaan samenwonen met haar vaste vriend omdat dan het onderhoudsgeld zou stoppen) maar ik veronderstel dat dit er los van staat? Dit alles werd in onderlinge toestemming 4 jaar geleden bij een notaris vastgelegd, hier kwamen nooit advocaten aan te pas.
Wat als mijn stiefzoon volgend jaar zelf kan kiezen waar hij woont? Moet dit dan officieel worden vastgelegd (rechtbank? notaris?) of kan hij hier binnen en buiten lopen wanneer hij zelf wil? Indien hij dan meer dan 50% van de tijd bij ons is, komt hij dan fiscaal ten laste bij zijn vader of blijft dit bij zijn moeder? Kindergeld komt momenteel op een gezamenlijke rekening van vader en moeder en dient voor school-en medische kosten, blijft dit zo na zijn 18 jaar tot op het moment dat hij zelf een inkomen heeft? Komt zijn adres dan bij ons als hij meer dan 50% ook bij ons woont? Blijft de moeder verplicht om de kosten voor school/medische zorgen etc voor de helft bij te dragen? Mag de vader eventueel alimentatie beginnen vragen aan de moeder indien hij meer bij ons verblijft (en dus bij ons meer water, elektriciteit, voeding etc verbruikt)?
Al deze vragen tellen natuurlijk ook omgekeerd, als hij ervoor kiest om vaker bij zijn moeder te wonen dan bij ons, kan zij dan bijkomende alimentatie eisen van de vader?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MamaLena
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2020 07:15

Hoe komt dat hier geen reactie op komt...? Heb ik iets fout gedaan met het te plaatsen? Ik kan mijn vraag precies niet in een specifieke categorie zetten, of ik heb in ieder geval nog niet ontdekt hoe ik dat zou moeten doen...

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 18 nov 2020 08:37

In principe kan meerderjarige zelf beslissen waar hij gaat wonen.
Alimentatie kan rechtstreeks aan hem betaald worden (indien gevraagd) evenzo kindergeld.
Ouders zijn onderhoudsplichtig naar kinderen en kinderen (later) naar ouders.

Maar indien bij een van beide ouders kan wonen is er kost en inwoon.
https://centenvoorstudenten.be/info/onderhoudsplicht/

Reclame

MamaLena
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2020 12:12

Ja, dat hij zelf mag beslissen waar hij woont had ik al begrepen, maar wat met de financiële kant?
Wat als hij nu beslist om vaker bij de ene als de andere ouder te wonen? Kan er dan alimentatie geëist worden van de ouder waar hij vaker verblijft aan de ander ouder?
Vanaf het moment hij een eigen inkomen heeft zal hij kost/inwoon moeten overeenkomen met de ouder(s), maar wat zolang hij nog studeert?
De reden dat er tot nu toe geen alimentatie betaald werd is omdat hij evenveel in het ene huis is als in het andere, maar wat als deze situatie veranderd?

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 18 nov 2020 12:46

Niet via de ouder maar de meerderjarige zelf kan onderhoudsgeld vragen inzake art 203 BW e.v.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032130

Terug naar “Echtscheiding”