Fiscaal ten laste versus domicilie

Fienne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fiscaal ten laste versus domicilie

#1 , 13 nov 2020 18:31

Mijn vraag:

Ik lees her en der dat domicilie bij de éne (mama) en kinderen fiscaal ten laste bij de andere (papa, omwille van ziekenfonds en sociale voordelen werk die omwille van ziekte zoon bij hem moeten blijven) door de fiscus niet wordt aanvaard.
De kinderen zullen niet via gelijkmatige huisvesting bij ons verblijven, maar grotendeels bij mama. Papa zou alimentatie betalen voor hen.

samengevat volgende vragen:
1. kan mama domicilie van de kinderen hebben en papa fiscaal ten laste?
1 bis indien dit niet kan, en hij domicilie bij zich moet nemen, kan hij de onderhoudsbijdragen niet aftrekken
--> wat is hierin dan een oplossing?
2. als kinderen grotendeels bij mama zijn, papa er alimentatie ervoor betaalt, wat gebeurt dan met kindergeld? Gaat dit naar mama of of een kindrekening?

bedankt voor uw antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arwen
Berichten: 46

#2 , 14 nov 2020 12:45

De kinderen verblijven volgens de EOT 13/14 dagen bij mij en 1 dag bij hun vader. Hij betaalt allimentatie voor de kinderen en de helft van de bijzondere kosten. De kinderen zijn bij mij fiscaal ten laste en ook bij mij gedomicilieerd. Hun vader brengt de betaalde alimentatie en buitengewone kosten voor 80% in in zijn aangifte personenbelasting. Er is geen kindrekening. Ik krijg ook het kindergeld.
Ik betaal de verblijfsgebonden en verblijfsoverschrijdende kosten (bvb kledij, gsm abonnement, ...). De buitengewone kosten (opgelijst in EOT) worden gedeeld.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 14 nov 2020 21:32

Ik heb recent ook zo'n situatie gehoord: kinderen volgens vonnis gedomicilieerd bij mama, maar fiscaal ten laste bij papa. Fiscus weigert het vonnis toe te passen en stelt dat de wetgeving boven het vonnis staat. Waarom dan dergelijk vonnis uitspreken als het niet kan uitgevoerd worden?

Mogelijke oplossing bij twee kinderen: iedere ouder het domicilie van 1 kind, ieder dus 1 kind ten laste en alimentatie (of stortingen op kindrekening) voor het andere kind. Zo kunnen beiden alimentatie inbrengen voor het kind dat niet bij hem of haar ten laste staat. Nadeel is dat de kinderbijslag in dat geval gevoelig daalt, toch voor kinderen geboren voor 2019.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”