problemen met partner

sax
Topic Starter

problemen met partner

#1 , 15 apr 2006 14:05

geachte,

Mijn man en ik zijn vorig jaar in augustus getrouwd zonder scheiding van goederen. Momenteel gaat het totaal niet goed tussen ons en hebben we meer ruzie dan iets anders. We hebben ook samen een zaak en we kunnen echt niet meer samenleven. We willen graag scheiden maar nu blijkt dat dit in geen geval kan voor je 2 jaar getrouwd bent, is dit juist? Het kan toch niet dat 2 mensen getrouwd moeten blijven als het helemaal niet meer gaat. Ik heb schrik dat mijn man al het geld er gaat doorjagen en dat hij zich in de schulden gaat werken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze bij mij niet alles komen opeisen als hij zich in de schulden werkt? Kan ik eventueel voorlopig ons huwelijkscontract laten veranderen? En gaat dat zonder zijn toestemming als hij niet wil meewerken? Woon momenteel terug bij mijn ouders want samenwonen gaat echt niet. Ben ten einde raad...

Groetjes en alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2006 14:41

Grondvoorwaarden

Ten einde een echtscheiding door onderlinge toestemming te kunnen inleiden, is het zo dat :

- echtgenoten dienen beide 20 jaar oud te zijn
- echtgenoten dienen minstens 2 jaar gehuwd te zijn op de dag van de eerste verschijning voor de rechtbank van eerste aanleg.

Inzake uw huwelijkscontract kunnen wij u meedelen dat contractanten het contract met wederzijdse toestemming kunnen wijzigen.
Laatst gewijzigd door Anke op 15 apr 2006 18:30, 4 keer totaal gewijzigd.

sax
Topic Starter

#3 , 15 apr 2006 14:46

Maar hoe kan ik mijn eigen dan veiligstellen zodat hij mij niet voor alles laat opdraaien? Ik kan dit toch niet zomaar laten gebeuren? Kan ik evt toch een contract laten opstellen voor scheiding van goederen en wat gaat mij dat kosten ongeveer?

Alvast bedankt

Reclame

Anke

#4 , 15 apr 2006 14:58

Raadpleeg zo spoedig als mogelijk een raadsman met het verzoek een ?overeenkomst voorafgaand aan een echtscheiding door onderlinge toestemming? op schrift te willen stellen en te laten ondertekenen door partijen.

Op die manier kunt u bepaalde afspraken vastleggen met tegenpartij.

sax
Topic Starter

#5 , 15 apr 2006 15:10

bedoelt u dan een advocaat, notaris of een vrederechter? en dat moet steeds met de toestemming van mijn man? wat indien hij weigert?

Anke

#6 , 15 apr 2006 15:34

Ik meen dat wij niet moeten vooroplopen.

Terzake raadpleegt u best een advocaat uit uw buurt.

Volledigheidshalve voeg ik hierna de verschillende vormen van echtscheiding:

- Echtscheiding op basis van bepaalde feiten
Echtgenoot die echtscheiding wenst te bekomen stelt een rechtsvordering in, ten einde de echtscheiding te laten uitspreken ten nadele van de echtgenoot die schuldig is aan bepaalde feiten (overspel, slagen en gewelddaden en grove beledigingen).

- Echtscheiding op basis van feitelijke scheiding van meer dan 2 jaar of omwille een geestesstoornis
Conform de wet van 16 april 2000 kan de echtscheiding bekomen worden op grond van de duurzame ontwrichting van het huwelijk, dewelke blijkt uit een ononderbroken feitelijke scheiding van tafel en bed van minstens 2 jaar. Voor deze vorm dient minstens ??n partij een rechtsvordering in te stellen.

- Echtscheiding door onderlinge toestemming
Beide partijen dienen twintig jaar oud te zijn en minstens 2 jaar gehuwd op de dag van de eerste verschijning. Zij dienen naast een verzoekschrift, een overeenkomst voor te leggen van verdeling van goederen en schulden, verblijfplaats, minderjarige kinderen, uitkering tot levensonderhoud, erfrecht, ?

Het behoeft geen betoog dat de laatste keuze de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing is (persoonlijk dient u weliswaar nog enkele maanden geduld te oefenen alvorens de nodige stukken ter griffie van de rechtbank van eerste aanleg kunnen worden neergelegd, maar weet dat een zaak ten gronde ook niet bepaald weinig tijd in beslag neemt).

gescheiden vaders

#7 , 20 apr 2006 19:31

Raadpleeg ??n advocaat: maak een afspraak die voor jullie beiden past, en laat die advocaat vanaf dan optreden als jullie gemeenschappelijke advocaat-scheidingsbemiddelaar.

http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=53 ... 655&mIdd=0

De belastingsschuld van ??n partner blijft gezamenlijk tot januari van het jaar, volgend op de inschrijving van de echtscheiding bij de burgerlijke stand. Daar zal je dus nog enkele jaren mee moeten leven. Maar als jullie erin slagen om een goede EOT af te spreken die geen van beiden financieel pluimt is de kans klein dat er opeens veel schuld zal ontstaan.

Anke

#8 , 20 apr 2006 21:46

Voor het jaar van de feitelijke scheiding dienen beide echtgenoten inzake fiscaliteit een gezamenlijke aangifte te doen. De inkomstenbelasting wordt berekend overeenkomstig de regels dewelke van toepassing zijn voor echtgenoten en de aanslag wordt geheven op naam van beide echtgenoten, zelfs wanneer mocht blijken dat ??n der partijen tijdens datzelfde jaar een verzoek heeft neergelegd tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed.

Wanneer de echtscheiding, of de scheiding van tafel en bed, echter tijdens hetzelfde jaar wordt uitgesproken, worden de gehuwden NIET beschouwd als echtgenoten maar als alleenstaanden. Dienvolgens dienen zij een afzonderlijke aangifte op te stellen waarin elke partij zijn persoonlijk inkomen noteert alsook dat van zijn kinderen waarvan hij het wettelijk genot heeft.

gescheiden vaders

#9 , 20 apr 2006 22:33

... We hebben ook samen een zaak ...

... Ik heb schrik dat mijn man al het geld er gaat doorjagen en dat hij zich in de schulden gaat werken.

... Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze bij mij niet alles komen opeisen als hij zich in de schulden werkt?
Anke, sax vraagt niet alleen hoe snel ze kan scheiden: ze is vooral bang dat haar man zich in schulden gaat steken en dat zij die mee zal moeten aflossen.

Ik maak een onderscheid tussen belastingsaangifte en belastingsschuld. De aangiftes gebeuren inderdaad apart, maar de Belastingen mogen een onbetaalde belastingsschuld die ontstaan is tijdens het huwelijk bij de ex-partner verhalen, ook als ze intussen gescheiden zijn. Belastingen zal eerst proberen bij de ?chte schuldenaar, maar als dat niet lukt kennen ze de weg.

Ik denk dat de wetgever en/of Administratie daarmee schijn-scheidingen wilden vermijden, waarbij een koppel bij financi?le problemen snel scheidt, en de ene partner alle bezittingen van het koppel krijgt en de andere partner alle schulden.

Onder andere daarom is het belangrijk dat de EOT-onderhandelingen vlot verlopen en het huidige geruzie en onbegrip niet omslaat in pesten en wraak.

(sax, die opmerking over schijn-scheidingen is geen verwijzing naar jullie situatie hoor)

Anke

#10 , 20 apr 2006 22:54

De aangiftes gebeuren inderdaad apart, maar de Belastingen mogen een onbetaalde belastingsschuld die ontstaan is tijdens het huwelijk bij de ex-partner verhalen, ook als ze intussen gescheiden zijn. Belastingen zal eerst proberen bij de ?chte schuldenaar, maar als dat niet lukt kennen ze de weg.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ight=#4082

gescheiden vaders

#11 , 20 apr 2006 23:22

Anke, denk jij soms dat ik er plezier in heb om sax bang te maken dat ze wel degelijk risico loopt? Dit is geen vraag die je theoretisch moet beantwoorden, met als argumenten wat citaten uit het fiscaal recht. Dit is real life: routine voor Controle Belastingen die het geld zal halen waar het volgens hen zit. Om 16u00 gaat die hoofdcontroleur naar huis, en denk niet dat hij/zij nog aan dat dossier denkt voor 08u00.

Momenteel heeft ze samen met haar man een zaak, en dan is het soort huwelijkscontact eigenlijk niet meer relevant. Tegen de dag dat ze een Buitengewone Algemene Vergadering heeft samengeroepen, haar ontslag heeft gegeven als beheerder en haar aandelen heeft overgedragen aan haar man kan het al te laat zijn.

Het feit dat ze momenteel beiden mede-aandeelhouder van ??n firma zijn maakt het voor Belastingen zelfs nog gemakkelijker om de schulden van ??n partner op beiden te zetten. Bv. als Belastingen de rekening-courant van mijnheer verwerpt en voor 50% op sax zet.

Natuurlijk kan ze een aanslag betwisten, en je hebt haar al een pak argumenten gegeven. Ik acht de kans evenwel klein dat het niet nodig zal zijn als de EOT-onderhandelingen deftig verkopen. Concreet voorbeeld: de advocaat-bemiddelaar kan op papier zetten dat de aandelen NU overgedragen worden, maar pas later betaald moeten worden.

Anke

#12 , 21 apr 2006 01:05

Onze (Juridisch Forum Team) taak bestaat erin een wegwijzer te zijn in het complex juridisch kluwen van heden ten dage.

Wij menen daaraan voldaan te hebben.

Het is echter NIET de bedoeling dat wij een advocaat vervangen.

Betrokkene werd reeds door ons doorverwezen.

gescheiden vaders

#13 , 23 apr 2006 03:31

Raadpleeg zo spoedig als mogelijk een raadsman met het verzoek een ?overeenkomst voorafgaand aan een echtscheiding door onderlinge toestemming? op schrift te willen stellen en te laten ondertekenen door partijen. Op die manier kunt u bepaalde afspraken vastleggen met tegenpartij.

Er is nog geen sprake van een tegenpartij, en dit lijkt wel een advies "contacteer een advocaat en bereid u voor op een vechtscheiding". In alle bescheidenheid: ik heb aangeraden om ??n advocaat te contacteren als gemeenschappelijke scheidingsbemiddelaar. Zeker als de partners nog on speaking terms zijn en zelfs gemeenschappelijke belangen hebben (= hun zaak) lijkt me dat meer kansen te bieden dat de EOT zal slagen.

Een overeenkomst voorafgaand aan de EOT is een procedureverplichting voor wie een EOT wil afsluiten, maar de overeenkomst wordt waardeloos als de EOT niet doorgaat (1287 G.W.: "Deze overeenkomsten hebben geen gevolg, indien afstand wordt gedaan van de procedure."). Volgens mij is zo'n overeenkomst zelfs enkel bruikbaar bij betwistingen in verband met een eventuele erfenis.

Als sax te hard aandringt op een overeenkomst voorafgaand aan de EOT riskeert ze dat haar man wantrouwig wordt en toeklapt.

Sax, je kan toch niet scheiden voor je twee jaar gehuwd bent. Je zal merken dat, eens jullie aan tafel zitten bij de bemiddelaar, allebei opgelucht zullen zijn dat de oplossing nog enkel een kwestie van tijd is.

- - -

223 B.W. voorziet dat ??n huwelijkspartner aan de kortgedingrechter kan vragen om de andere partner in te tomen: de bedoeling ervan is om het gezin te beschermen tegen de gevolgen van verspilzucht, gokverslaving, drankverslaving, drugverslaving. Als je dat inroept moet je evenwel ook de procedure "echtscheiding wegens fout" opstarten, en dan ben je binnen drie jaar nog niet gescheiden omdat je man zich dan MOET verdedigen om aan onderhoudsgeld te ontsnappen.

223 B.W.: Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.

De laatste paragraaf van 222 B.W. lijkt me dan weer geruststellend voor jou = dat je 223 niet moet inroepen: Iedere schuld die door een der echtgenoten wordt aangegaan ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen, verbindt de andere echtgenoot hoofdelijk. Deze is echter niet aansprakelijk voor schulden die, gelet op de bestaansmiddelen van het gezin, buitensporig zijn.

- - -

Anke, met alle respect: ik vind het teleurstellend vanwege een medewerker (m/v) van het juridischforum.be. "Raadpleeg een advocaat" is een reply die je op elke vraag kan posten. De niet-juristen (zoals ik) die hier reply's plaatsen weten ook wel dat het uiteindelijk een advocaat is die het zal moeten realiseren. Heeft juridischforum.be dan niet meer ambitie? In de medische wereld is het gebruikelijk dat een ernstig-zieke pati?nt met zijn behandelende dokter zelf een second opinion bespreekt. D?t moet volgens mij ook de bedoeling zijn van dit forum, nl. vraagstellers wijzen op meerdere aspecten en juridische benaderingen van hun probleem. Anders kan juridischforum.be even goed geforward worden naar advocaat.be

Lex

#14 , 23 apr 2006 11:33

Anke, met alle respect: ik vind het teleurstellend vanwege een medewerker (m/v) van het juridischforum.be. "Raadpleeg een advocaat" is een reply die je op elke vraag kan posten. De niet-juristen (zoals ik) die hier reply's plaatsen weten ook wel dat het uiteindelijk een advocaat is die het zal moeten realiseren. Heeft juridischforum.be dan niet meer ambitie? In de medische wereld is het gebruikelijk dat een ernstig-zieke pati?nt met zijn behandelende dokter zelf een second opinion bespreekt. D?t moet volgens mij ook de bedoeling zijn van dit forum, nl. vraagstellers wijzen op meerdere aspecten en juridische benaderingen van hun probleem. Anders kan juridischforum.be even goed geforward worden naar advocaat.be
Ik ben toch eens benieuwd WELKE dokter een second opinion zal geven ZONDER inzage van het (medische) dossier, ONLINE dan nog....!!

Kunnen we die patient niet beter 'forwarden' naar de begrafenisondernemer?

Anke

#15 , 23 apr 2006 12:32

gescheiden vaders

Na herlezing van uw berichten van de laatste maanden kom ik tot de onthutsende vaststelling dat u er ENKEL op uit bent om de rust te verstoren.

Uw tussenkomsten zijn GEENSZINS relevant.

Uw kletspraat komt beter tot zijn recht in een caf

Terug naar “Echtscheiding”