Hallo,
Ik denk dat ik een antwoord zoek op een heel eenvoudige vraag, maar gezien mijn ex-partner zich niet op dezelfde golflengte bevindt wil ik graag hier mijn vraag deponeren.
Ik heb drie kinderen samen met mijn eerste huwelijkspartner, waarvan de oudste 8 jaar is en de jongste 5.
In februari 2019 besloten we uit elkaar te gaan. Mijn ex-partner huurde al snel een ander (bemeubeld) appartement in het stadscentrum.
Bijna even snel namen we een bemiddelaar onder de arm, verzekerd dat we als goede ex-partners en ouders fatsoenlijk uit elkaar zouden gaan.
Ondertussen zijn we meer dan anderhalf jaar verder en staan de grote krijtlijnen wel op papier, maar over het alimentatiegeld blijven onze meningen verschillen. Hij is ervan overtuigd dat hij me geen alimentatiegeld verschuldigd is. We moeten, volgens hem ieder leven naar ons budget/inkomen, zonder de ex-partner daarbij te betrekken. Omdat onze bemiddelaar hier geen positie in innam ben ik aanvankelijk in dit idee meegegaan.
We hebben co ouderschap. Week om week. Op zich gaat dit wel goed. Het kindergeld wordt op een gemeenschappelijke rekening gestort van waaruit we opvang, kleding, sport, ed. betalen. Beide ouders hebben hier toegang tot. Het resterende bedrag van dit kindergeld wordt naar een persoonlijke spaarrekening doorgesluisd, gekoppeld aan ieder afzonderlijk kind, gebruiksklaar voor latere kosten.
Tijdens een van de eerste gesprekken bij de bemiddellaar vulden we de pareto-simulator in waarbij werd vastgesteld dat ik recht had op 80 euro per maand. Mijn ex betaalde dit twee keer om vervolgens te weigeren.
Deze zomer kreeg ik hem zo ver dat ik 20% van het kindergeld (140€) mag overschrijven naar mijn rekening ten gunste van het onderhoud van de kinderen. Hier ben ik het eigenlijk ook niet mee eens.
Ik zou graag de dingen eindelijk kunnen finaliseren en ik vrees dat we er niet in onderling overleg uitkomen, maar dan wil natuurlijk ook wel weten waar ik recht op heb. Of ik recht heb op die alimentatie en hoe ik dit kan regelen.
Ik heb de kinderen ten laste en dat brengt mijn inkomen op 2100 €, hij heeft 2600€ en een tweede job, waarbij in de bovenstaande berekeningen geen rekening mee wordt gehouden.