Verlenging herfstvakantie

vastgelopen mama
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verlenging herfstvakantie

#1 , 08 nov 2020 16:48

Met de handen in het haar, loop ik een uitzichtloos parcours tegemoet.
Momenteel in zware vechtscheiding. Het (tussen)vonnis spreekt van een verblijf gedurende de herfstvakantie van de periode van - eerste dag na laatste schooldag om 9.00u t.e.m. de laatste vakantiedag voor het hervatten van de eerste schooldag. M.a.w.31/10 - 8/11.

De papa komt plots aanzetten dat door covid de maatregelen de herfstvakanties worden verlengd t.e.m. 15/11.
Ik heb me geïnformeerd bij de 0800-lijn van de Overheid, FAQ 02-11 en MB en mijn advocaat. Beiden vertelden me exact hetzelfde dat dit een schorsing van lessen is tot 13/11.

Maar op de website ond.vlaanderen.be (waarnaar hij verwijst) staat vermeld dat de herfstvakantie wordt verlengd. M.a.w. alle mogelijke kanalen spreken zichzelf tegen, in de letterlijke betekenis van het woord.

Kan hij het zich zomaar permitteren om eigenhandig, volledig uit eigenbelang, deze beslissing zomaar neemt boven het hoofd van de kinderen?
Deze zijn 12 en 13 jaar. Werden gehoord door de rechter. Hebben schrik van de papa en hebben heel wat agressie te verduren gekregen.

Kan hij dit zomaar doen? Ik heb geen poot om op te staan en moet het gewoon maar ondergaan.
Kan dit?

Gelieve een document of kanaal door te geven waarin letterlijk staat dat hij het recht niet heeft om zomaar eigenhandig het vonnis van de echtscheiding aan te passen. Hij misbruikt de covid-maatregelen puur uit eigenbelang.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 nov 2020 17:46

Ik vrees voor u dat deze periode waarin de lessen geschorst zijn, wel degelijk als herfstvakantie gezien moet worden. En daar is een zeer pragmatische argumentatie voor: Als lessen geschorst worden, moet de school wél opvang voorzien. Dat was in de vorige lockdown effectief het geval. Scholen waren verplicht opvang te organiseren. Maar in deze periode is er géén opvangmogelijkheid opgelegd. dus wordt deze schorsing aanzien als verlenging van de vakantie. Goede tip: vraag via een formele mail hoe de andere ouder de herneming ziet van de dagelijkse gang van zaken na de tweede vakantieweek en vraag hoe hij deze onvoorziene verlenging naar uw verblijfstijd wil compenseren in een andere vakantie, aangezien het vonnis uiteraard uitgesproken is in het perspectief van een "normale" schoolvakantieregeling. Nog een tip: als u de neerwaartse spiraal van een vechtscheiding wil temperen (en dat is inderdaad zeer moeilijk. Maar die spanning heeft ook een nefaste uitwerking op de relatie tussen de kinderen en de ouders) probeer steeds bij een (onredelijke) eis er in principe mee akkoord te zijn en er op in te gaan. Maar wél met de vraag hoe hij de compensatie hiervoor ziet. Veel moed toegewenst.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2020 19:14

Zie https://data-onderwijs.vlaanderen.be/ed ... ocid=12362
Dit besluit werd niet gewijzigd en bepaalt wanneer de herfstvakantie valt.
M.i. verwijst een vonnis m.b.t. het verblijfsrecht naar de herfstvakantie zoals ze daar bepaalt wordt. Wanneer de rechter zich uitspreekt over het verblijfsrecht houdt hij rekening met de normale, voorzienbare periodes waarbij het kind bij de ene of de andere ouder verblijft en niet met abnormale toestanden zoals nu. Ex absurdo zou men anders kunnen stellen dat indien de minister zou beslissen deze 'herfstvakantie' nog eens met twee weken te verlengen het kind gedurende vier weken bij die ouder zou zijn i.p.v. normaal één week. Dit is niet de bedoeling van het vonnis.
Probeer de vader te overtuigen. Als dit niet mogelijk is en u de zaak echt wil doordrijven kan u een eenzijdig verzoekschrift richten tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”