EOO - bewijzen

loe2
Topic Starter

EOO - bewijzen

#1 , 16 sep 2008 14:51

Wij zijn gehuwd en hebben 2 kinderen (9 en 11). Mijn echtgenoot is een "zware gelegenheidsdrinker, geen alcoholieker pur sang, maar iemand die 2 à 3 avonden in de week (+weekends) aan de toog hangt en dus regelmatig (zwaar) dronken thuiskomt. Dit wordt hoe langer hoe ondraaglijker : scheldpartijen, slaan met deuren, verbale agressiviteit,... zelfs in die mate dat de kinderen beginnen panikeren als ze papa horen thuis komen, "want dit is niet leuk meer" (hun woorden). Volgens mijn echtgenoot ligt de schuld bij mij (ik zou teveel aandacht geven aan de kinderen, hen te veel in de watten leggen, en dit ten koste van hem), hij ontkent een drankprobleem te hebben.

Gedurende de laatste jaren is de situatie er niet op verbeterd, integendeel, en ik overweeg dan ook een echtscheiding. EOT is uitgesloten, daar wil mijn echtgenoot niet van horen. Rest mij dus enkel nog een EOO, maar hoe bewijs je "psychische mishandeling". Hij dreigt er ook mee dat hij dan de kinderen halftijds onder zijn hoede zal hebben.

Alvast bedankt voor jullie goeie raad / reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 sep 2008 14:30

“Art.229....§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig *artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek.”(Burgerlijk Wetboek).

* “Art.1255...§ 2. Indien de echtscheiding gevorderd wordt door één van de echtgenoten met toepassing van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek, spreekt de rechter de echtscheiding uit als hij vaststelt dat de partijen sinds meer dan één jaar feitelijk gescheiden zijn.Als de partijen niet langer dan een jaar feitelijk gescheiden zijn, stelt de rechter een nieuwe zitting vast. Deze heeft plaats op een datum die onmiddellijk volgt op het verstrijken van de termijn van een jaar, of een jaar na de eerste zitting. Tijdens deze zitting spreekt de rechter de echtscheiding uit indien een van de partijen erom verzoekt.”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan dus nu reeds echtscheiding vragen op grond van art.229,§3 alhoewel er nog geen jaar feitelijke scheiding is.Zie daartoe art.1254 e.v. Ger.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”