Van eot naar eoo

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Van eot naar eoo

#1 , 21 okt 2020 16:24

Beste,

Eind april begin mei heeft mijn ex-vrouw de scheidingsaanvraag gedaan, min of meer zag ik onze 11 jaar durende relatie waarvan 4 getrouwd afbrokkelen
dus kwam het mijn niet als een verassing aan. (getrouwd zonder contract)

In mei hadden we dan uiteindelijk gekozen om voor een EOT te gaan, alles netjes op papier gezet inboedel verdeeld gezamenlijke wagen werd ook toebedeeld aan haar in ruil voor de prijs van 6500€ met voorwaarde dat ze de openstaande lening van 13.000€ erbij nam. Ook voor onze 2 kinderen werd een week/week regeling uitgetekend. Onderhoudsgeld voor beiden 150€ op een kinderrekening waar ook de kindergeld opkomt van 350€. Alles netjes op papier.

In september, was er wel dan een hevig discussie; ex-vrouw was namelijk van plan mij uit te betalen met de belastingen die we terug zouden krijgen van het jaar 2019, zo'n 4500€ en zou ze mij 2000€ opleggen om mij uit te betalen voor de auto. Ik weigerde doordat de belastingen van 2019 elk voor de helft was en zo geld zo mislopen. Op 16 september nam ze de telefoon op en belde ze de bemiddelaar op die de EOT had opgemaakt en reeds getekend dat ze niet langer meer akkoord ging met die EOT waarop de bemiddelaar ons beiden terug aan tafel uitnodigde. Zover is het nooit gekomen omdat ik als geste 1000€ heb laten vallen (blijkbaar kan ze financieel die bedrag niet ophoesten) en was ze toch terug akkoord met de EOT.

In oktober zat er plots een 'dagvaarding' met spoed in mijn brievenbus, gezien de EOT al bij de griffie lag klaar om te bekrachtigen en op die manier nog tegen te houden.

Ik ben vandaag gegaan en zijn beiden terug gestuurd naar de tekentafel, ex-vrouw wil namelijk opnieuw aan de tekentafel zitten en heeft alvast laten ontvallen dat ze meer onderhoudsgeld zou willen gezien mijn loon opzichte van haar 76% hoger ligt, ik verdien +-2100€ netto ex-vrouw 900€+- mijn volgende vragen zijn namelijk.

De reeds getekende EOT (niet bekrachtigd) is die bindend?
Berekening van de onderhoudsgeld gezien zij maar 900€ heeft maar wel een nieuwe vriend die bij haar zal inwonen moet zijn loon daarbij berekend worden?

Of moet ik gewoon weigeren van aan de tafel te zitten en de proces die nu naar 20 januari is verschoven bijwonen en hopen dat ik alsnog mijn week/week regeling kan behouden want het is daarop dat ze mij aanvalt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 21 okt 2020 17:35


De reeds getekende EOT (niet bekrachtigd) is die bindend?
Veel hangt af van de formulering in de EOT.
Tegenover derden kan het nooit bindend zijn vooraleer er een vonnis is. Tussen partijen mogelijk wel.
Berekening van de onderhoudsgeld gezien zij maar 900€ heeft maar wel een nieuwe vriend die bij haar zal inwonen moet zijn loon daarbij berekend worden?
Nee, zijn loon wordt niet meegerekend. Maar een goede berekening houdt er wel rekening mee dat er bepaalde kosten kunnen gedeeld worden bij samenwonen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2020 18:19

Ik veronderstel dat die EOT wettelijk is nagezien doordat het is opgemaakt geweest via een bemiddelaar/advocaat.

Nu hoe dan ook, het word terug onderhandelen ik zal op mijn strepen moeten staan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”