Bouwgrond bij scheiding

TanteM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bouwgrond bij scheiding

#1 , 21 okt 2020 11:59

Ik ga scheiden. Ik ben gehuwd met scheiding van goederen.
Wij hebben een bouwgrond welke bij de aankoop door de ouders van mijn partner rechtstreeks en zonder voorwaarden op ons beider naam gezet werd.

Als de grond verkocht wordt, wordt de opbrengst dan in twee gedeeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2358
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2020 16:12

Ik kan me zelfs niet voorstellen dat je dat eerlijk of rechtvaardig zou vinden.

Sirkii
Berichten: 5433

#3 , 21 okt 2020 17:02

Los van de emotie: Hebben de ouders de notaris betaald per overschrijving of eerst een schenking gedaan aan hun zoon waarmee de grond betaald werd? In t eerste geval zou je kunnen redeneren dat de ouders aan beiden elk een halve grond geschonken hebben (wat niet slim is maar da s een andere discussie). In t tweede geval is mi de grond volledig van hem.

Als er een schenkingsakte is dan zijn er dikwijls clausules opgenomen die vermijden dat het geschonkene richting schoonfamilie verdwijnt.

Door de grond op beider namen te zetten werd vermeden dat wegens t recht van natrekking bij zijn overlijden jij de toekomstige woning zou moeten verlaten hebben.

Als je t scherp wil spelen (cfr reactie hierboven die ik bijtreed) trek je met het dossier naar je advocaat voor advies.

Reclame

TanteM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2020 17:40

@Thomas_A: ik begrijp je reactie heel goed maar als je de ganse situatie zou kennen, zou je wellicht je mening herzien

@Sirkii: er is geen schenkingsakte. De notaris werd door ouders rechtstreeks betaald en de akte werd op naam van beide partners gezet

Terug naar “Echtscheiding”