alimentatie

Banderas76
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

alimentatie

#1 , 15 okt 2020 10:36

Beste allen,


ik ben sinds 2017 uit elkaar.
Ons zoontje is 4.
Ik heb een EOT met mijn ex.
Hij is 1 week end per 14 dagen bij mij en helft vakanties

Ik betaal 260 euro per maand
Ik betaal helft van alle medische kosten, helft hospi verzekering, helft van schoolboeken en eventueel later hoge school, helft apothekerskosten en helft van de hobby's

Zij heeft kindergeld en fiscaal voordeel

Mevrouw weet dat ik inmiddels nieuwe unctie heb en heeft geld geroken.
Mijn inkomen: 4700 euro netto (toen ik met haar was 4000 euro) - zij: 2.300 euro

Ik denk dat dit toch meer als voldoende is. Wetende dat ze amper nieuwe kleren koopt maar eerder tweedehands.

Nu wil ze meer en daagt ze me voor de rechtbank??

Benieuwd of jullie deze ervaring ook al gehad hebben en of ze zomaar kan zeggen dat ze meer wilt zonder te staven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 15 okt 2020 20:58

Het gaat over uw kinderen.
Er is nu een groter verschil in inkomen.
De alimentatie kan u eveneens inbrengen in uw belasting bij mijn weten.

Banderas76
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2020 08:58

Beste,

ja dat klopt maar het is toch niet omdat ik morgen 10.000 euro zou verdienen dat ik 1000 euro ga moeten betalen aan alimentatie.... Een kind heeft bepaalde kosten dat klopt en dat ik meer betaal dan haar wil ik ook nog geloven... nogmaals alimentatie 260 kindergeld 100 fiscaal voordeel ook 100 euro... is 460 euro voor een kind van 4!! Denk dat dat toch een mooi bedrag is.

Ik wil alles betalen voor ons kind maar ik ga niet mijn ex haar luxe betalen!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 16 okt 2020 12:54

Dat moet u niet betalen of er zou ook alimentatie voor haar moeten voorzien zijn geweest.
Maar uw inkomen is wel 2x zo groot. Ik weet niet welke coëfficiënt de RB gebruikt.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 16 okt 2020 16:46

Alimentatie wordt bepaald door verblijfsregeling (niet gewijzigd) en beide inkomens en hun verhouding in het totaal beschikbaar inkomen (wel gewijzigd). Een berekening, manueel of via de calculators, zou wellicht een stijging van de alimentatie tonen. Maar of een rechter hierin zal meegaan is maar de vraag.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Isabelle123
Berichten: 39

#6 , 16 okt 2020 17:10

Dus u heeft uw kind enkel om de veertien dagen en de helft van de vakanties? Voor de rest zorgt uw ex voor jullie kind? Misschien moet u er ook eens aan denken dat net omdat u zo goed als niet naar jullie kind moet omkijken, u de mogelijkheid heeft om voluit voor uw carriere te gaan en zoveel te verdienen. :)

Banderas76
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2020 10:46

Isabelle, al heel mijn carriere ga ik erop vooruit ook na de geboorte van mijn kleinste

Mijn ex is tevreden met haar job en niet ambitieus.

Kleinste wordt trouwens opgevangen door de grootouders na school en op woensdag dus ze kan evengoed carrière maken maar heeft daar geen zin in

maar dan moet ik niet opdraaien omdat zij denkt meer geld te kunnen ophalen...

Ik denk toch dat ze zal moeten beijzen waarom ze meer geld wilt??? Niet??? of is het een valabele reden omdat ik meer verdien ik nog meer moet afstaan???

Banderas76
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2020 10:48

@ EVI BEDANKT ben benieuwd of een rechter daarin meegaat! want dan zou ze misschien elke 2 jaar naar rechtbank kunnen om meer en meer te vragen...

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#9 , 19 okt 2020 17:40

Ooit hield je van je ex. Samen zijn jullie voor een kind gegaan.
Toen dachten jullie nog dat je hem samen gingen opvoeden. Maar jullie zijn uit mekaar gegaan en mama voedt het zoontje voor het meeste op.
Terwijl jij je zoontje +/- 153 dagen per jaar bij je hebt, heeft zijn mama hem 212 dagen per jaar bij haar.
Terwijl mama elke weekdag een balans moet vinden tussen werk en hun 2, hoef jij daar geen rekening mee te houden. Je vertrekt naar je werk zonder omsziens naar jullie zoontje en komt thuis wanneer je wilt en doet thuis dan nog wat je wilt. Dat is een vrijheid die zijn mama niet heeft.
Wie gaat er met zoontje naar de dokter als hij ziek is? Wie gaat hem (later) brengen naar sport of chiro/KSA/scouts? Naar verjaardagsfeestjes van kindjes van zijn klas?
Je ex had zeker niet voor ogen dat ze er alleen voor zou komen te staan.
In mijn ogen is allimentatie niet alleen geld voor het kind, maar in dit geval ook een compensatie voor het opvoeden van je zoontje.

Je opmerking over carrière maken, vind ik ongepast. Als alleenstaande ouder gaat dat ten koste van het kind. Dat wil je niet, niet het aan van een ervaringsdeskundige.
Ik zie nergens dat je bijdraagt in zijn kleren. Als het je stoort dat hij 2dehandse kleren draagt, dan kan jij er toch nieuwe kopen?

Wat jullie ook meegemaakt hebben, wees milder voor de moeder van je zoontje.
Zie wat zij allemaal doet voor hem omdat jij het niet kan.
En besef dat als je zoon een fijne man geworden is, dat jij daar aan hebt bijgedragen. Dat geen cent ervoor teveel was.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 19 okt 2020 18:02

Maar de hamvraag is natuurlijk of de rechter zou meegaan in de vraag van de moeder voor meer kinderalimentatie. Ik neem even de feiten op een rijtje: Kind is 4 jaar. Moeder verdient 2300 euro p.m. Krijgt kindergeld. Heeft kind fiscaal ten laste. Geen onkosten voor kinderopvang. Alle biezondere onkosten worden gedeeld door beide ouders. Krijgt 260 euro per maand kinderalimentatie.

Dat is een mooi inkomen (2300 + 260 + 100) voor een moeder met een kind van 4. Ik ken weinig alleenstaande ouders met zo'n comfortabel loon. Uiteraard zal dit bedrag stijgen met de leeftijd van het kind.

Het punt dat de moeder (nog jong is en) ook carrière kan maken is absoluut een bruikbaar argument. Ook met een kind kan men carrière maken. Gezien haar huidige loon en leeftijd, ga ik er van uit dat ze hoger opgeleid is en dus effectief nog een mooie (zeer goed betaalde) loopbaan voor de boeg heeft.
Ik zou gewoon afwachten of de moeder dit terug voor de rechter wil aankaarten. Want dit kost ook geld en de uitslag is niet 100% zeker.

Vertel haar dit misschien vriendelijk mét de bemerking dat ze dit even kan natrekken bij een juridisch onderlegd persoon. Maar niet haar advocaat. Want die verdient uiteraard zijn/haar boterham met dit wél voor de rechtbank te brengen. Vermoedelijk vindt deze dit een zeer haalbare zaak :-)

Banderas76
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 okt 2020 15:06

Dank u eylis

Tuurlijk kan ze carriere maken...maar dat wil ze niet... zit goed in haar overheidsfunctie en opvang wordt verzekerd door haar ouders.

Haar opvoeding staat haaks op die van mij dus daarom geen co ouderschap genomen,zou het enkel erger maken.
Heeft de beste advocaat genomen die er mogelijk is.

Alimentatie is voor basisbehoeftes: kleding, eten, onderdak... dan denk ik dat dit ik ruimschoots mijn deel doe met 260 euro. daarboven kindergeld en fiscaal voordeel … alles bij elkaar is dit bijna 500 euro en dan heeft ze zelf nog geen euro moeten uitgeven!!!

Een kind van 4 tot 12 Jaar kost geen schatten van mensen he

Als ze me aantoont dat ze 600 euro per maand aan mijn zoon besteedt wil ik gerust over de brug komen maar dit is gewoon nemen om te nemen....

mario_81549
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 nov 2020 01:25

dag
ze zal meer krijgen en u kunt er niets aandoen .
ik leef al 2 jaar met een dochter van 2 en mijn vrouw zonder verwarming
mijn ex verdiend evenveel als mijn toch krijgt ze meer
vrouwen hebben alle recht
sorry

Terug naar “Echtscheiding”