Wat met die woning bij scheiding ?

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Wat met die woning bij scheiding ?

#1 , 08 okt 2020 16:01

Ik heb een vennooschap en ik kocht een woning om te verhuren. Het vruchtgebruik werd gekocht door de vennootschap. De naakte eigendom kocht ik met middelen die ik bezat voor mijn huwerlijk. Ik liet dit zo opnemen in de akte bij de notaris.
Ik ben gehuwd volgens het wettelijk stelsel.
Ik deed enkele verbouwingswerken zelf en kocht de materialen aan met geld van onze 'gemeenschappelijke rekening'.
Wat gebeurt er bij een scheiding met de woning ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2020 16:09

Ter vervollediging : de aandelen van de venootschap werden aangekocht met middelen die ik bezat voor mijn huwelijk. (Het gaat hier niet over onze gemeenschappelijke gezinswoning)

Sirkii
Berichten: 5415

#3 , 08 okt 2020 18:13

Het wettelijk stelsel is “scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten”. In mensentaal: wat bewijsbaar van u was voor je trouwde en wat je erft blijft van u. Wat je verwerft tijdens het huwelijk is van elk de helft. Ook bv huurinkomsten van een eigen woning gaan naar de gemeenschap. Ook de meerwaarde op het huis gaat naar de gemeenschap. Idem voor de meerwaarde van je bedrijf. Ook als jij meer verdient dan zij is t elk de helft van wat over blijft.

Om die meerwaardes 100% te behouden had je met scheiding van goederen moeten trouwen.

Reclame

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2020 18:54

Deel 1
Dit begrijp ik toch niet. Ik heb de aandelen van mijn vennootschap gekocht met middelen die ik bezat voor mijn huwelijk. Dit is schriftelijk bevestigd door mijn partner. Dit is opgenomen in de oprichtingsakte van de vennootschap. Ik ben de enige aandeelhouder. De vennootschap blijft toch van mij bij een scheiding en ik ben mijn partner hier geen vergoeding voor verschuldigd. Dividenduitkeringen en loonsuitkeringen die ik deed behoren uiteraard tot de gemeenschap.
Deel 2
Het vruchtgebruik van de woning is aangekocht door mijn vennootschap. De naakte eigendom met middelen die ik bezat voor mijn huwelijk. Die woning blijft bij een scheiding toch automatisch mijn eigendom. Stel dat bij scheiding de woning drie keer hoger wordt geschat dan de aankoopprijs en ik kocht voor 20 000 euro aan bouwmaterialen met gemeenschappelijke gelden dan moet ik mijn partner vergoeden met 3 keer 20 000 = 60000 euro gedeeld door 2, dus 30 000 euro. Klopt dit ?

Terug naar “Echtscheiding”