Woningoverdracht bij scheiding

Stievie1972
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Woningoverdracht bij scheiding

#1 , 08 okt 2020 12:28

Beste,
Graag uw advies:
Situatie:
6j gehuwd onder wettelijk stelsel, met 4-jarig kindje
Samen een huis gebouwd
Sinds 15/9 feitelijk gescheiden levend (ik ben vertrokken)

Kan ik het onroerend goed overdragen aan m'n ex (zodat mama + kind kunnen blijven wonen), zonder haar daarvoor een compensatie te vragen?
Dus ze "koopt" mij uit, zonder mij daarvoor te moeten betalen?
Maar wel met de voorwaarde dat mijn deel op naam van ons kindje komt. De ex kan blijven wonen, mét vruchtgebruik.
Zelf wordt ik dan uit de bestaande hypotheek geschrapt, zodat ik verder kan met de nieuwe partner (aankoop huis)

Welke kosten heb ik?
Welke kosten heeft zij? Miserietaks?
Moet zij dan de volledige hypotheek nog 10j alleen verder betalen? Of moet ik mijn deel blijven betalen
Om uiteindelijk voor de helft eigenaar te zijn? Of?

Waar moet ik nog aan denken?

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 08 okt 2020 14:01

Beste

Een overdracht van eigendom kan u zeker regelen. Dat kan ook kosteloos maar je zal altijd wel registratierechten of schenkingsrechten hebben. De schrapping uit de hypotheek is een ander paar mouwen. Gezien recent krediet is er weinig terugbetaald. In de terugbetalingscapaciteit is echter rekening gehouden met jouw inkomen. Vraag is of jouw schrapping als kredietnemer de terugbetalingscapaciteit niet in gevaar brengt. Dus een gesprek met je bank aan gaan
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”