inventaris meubelen - tot wanneer?

AnneT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

inventaris meubelen - tot wanneer?

#1 , 30 sep 2020 09:23

Hallo,
Mijn Ex en ik wonen al meer dan 2 jaar apart en zijn al meer dan een jaar gescheiden door de rechtbank.
We hadden allebei twee en een half jaar geleden het gemeenschappelijke huis verlaten; we hadden het meubilair gedeeld (maar er werd niets over geschreven). De woning is inmiddels verkocht, het geld ligt bij de notaris die in dienst is van de Vereffening&Verdeling (notaris door de rechter benoemd).

Maar deze vereffening-verdeling is geblokkeerd en vertraagd door mijn ex.
Hij dringt aan op een inventarisatie van de twee huidige appartementen, maar stelt deze inventarisatie al een jaar uit (hij zegt ziek te zijn, de afspraak is afgezegd en ook een volgende afspraak is afgezegd vanwege Corona).
Ik heb gehoord dat de inventarisatie van meubelen/huishoudelijke artikelen het uitgangspunt is voor verdere Vereffening&Verdeling. Dus hier gebeurt niets.

Moet er in ieder geval een inventarisatie plaatsvinden? Na zo'n lange tijd? Kan dat niet schriftelijk worden gedaan?
Zijn er deadlines?
Mijn ex heeft nooit gezegd waarom hij de inventaris van meubels etc. wil of dat hij een meubel mist en het wel zou willen ...

Ik ben nu hertrouwd en mijn nieuwe man is bij mij ingetrokken. Hoe kan hier bij een inventarisatie rekening mee worden gehouden?
Natuurlijk heeft mijn nieuwe echtgenoot zijn eigen spullen meegenomen (boeken, kleding, gereedschap, meubels ...)!

Ik zou heel graag de financiën eindelijk opsplitsen, maar dit lijkt een verhaal zonder einde.

Bedankt voor hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 30 sep 2020 14:29

Het lijkt me quasi onmogelijk om een inventaris op te maken van inboedel die , verhuisd is én al vermengd is met een andere inboedel na een huwelijk én na zo lange tijd. Uw expartner vraagt een onmogelijk te klaren klus. Dat kon alleen gebeuren in de gezinswoning ter plaatse op het ogenblik van de scheiding. Uw ex heeft ten andere niets te zoeken in uw nieuwe woonst, die de gezinswoning is van u en uw echtgenoot. als dat al verplicht zou worden, zou dat bijna met een huiszoekingsbevel moeten. Dat gaat niet gebeuren :-)

AnneT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2020 09:04

Bedankt voor jouw mening. Ik hoop van harte dat u gelijk heeft!
Toch was er al twee keer een afspraak (die vanwege een vermeende ziekte en daarna vanwege Corona niet doorging) ...
Een inventarisatie zou natuurlijk belachelijk zijn en eigenlijk niet mogelijk.

Hoe is de juridische situatie?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2020 17:19

Art. 1214, § 2, Ger. W.
De notaris-vereffenaar verricht de boedelbeschrijving, tenzij alle partijen, voor zover ze bekwaam zijn, hiervan afzien en gezamenlijk aan de notaris-vereffenaar aanduiden welke goederen afhangen van de te verdelen boedel. Van de boedelbeschrijving wordt ten laatste afgezien bij de sluiting van het proces-verbaal van de opening der werkzaamheden. De notaris-vereffenaar stelt een proces-verbaal op waarin hij opneemt dat de partijen afzien van de boedelbeschrijving en akkoord gaan over de vaststelling van de te verdelen boedel, en bezorgt hiervan een afschrift aan de partijen en aan hun raadslieden in de vorm bepaald in artikel 1215, § 2.
Bij gebrek aan verzaking aan de boedelbeschrijving, bepaalt de notaris-vereffenaar, bij de sluiting van het proces-verbaal van opening der werkzaamheden, de dag en het uur van de eerste vacatie van de boedelbeschrijving, die plaats heeft, behoudens andersluidend akkoord van alle partijen en van de notaris-vereffenaar, uiterlijk twee maanden na de genoemde sluiting. Indien de boedelbeschrijving niet kan worden gesloten bij de eerste vacatie, bepaalt de notaris-vereffenaar onmiddellijk de dag en het uur van de volgende vacatie, die plaats heeft, behoudens akkoord van alle partijen en van de notaris-vereffenaar, uiterlijk twee maanden na de vorige vacatie.
Mits alle partijen ermee akkoord gaan en bekwaam zijn, kan de boedelbeschrijving op verklaring worden gedaan.
Als uw ex erop staat zal de inventaris moeten plaatsvinden. Dat kan nog steeds. U zegt dan welke goederen van u en uw ex zijn, die worden opgenomen in de inventaris.
De goederen van uw huidige echtgenoot en die van u zijn van na het instellen van de echtscheidingsprocedure worden niet opgenomen in de inventaris.
Meestal wordt de inventaris gemaakt om vast te stellen welke gelden en rekeningen moeten verdeeld worden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 01 okt 2020 17:53

Maar hoe waarheidsgetrouw is zo'n inventaris in dit specifieke geval? Dan vertelt poster toch gewoon dat het merendeel van de meubelen behoren tot de haar nieuwe huwelijksgemeenschap van haarzelf en haar nieuwe echtgenoot. En voor de rest wat meubeltjes etc tot haar vroegere huwelijksgemeenschap? Bovendien is er enorm veel tijd verstreken (meer dan 2 jaar) . Meubelen kunnen versleten, weggegeven etc. zijn. en de ex-echtgenoot, die mag en kan toch niet verifieren wat mevrouw nog in haar bezit heeft? Kortom, erg realistisch zal die inventaris toch niet meer zijn.

AnneT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 okt 2020 18:58

Bedankt voor verdere antwoorden!

Ik heb gehoord dat wordt aangenomen dat alle stukken en meubels uit het huwelijk komen - behalve alleen als ik kan bewijzen dat het anders is (later gekocht of ingebracht door mijn nieuwe echtgenoot).
Maar je hebt natuurlijk niet voor alles een factuur. Dus hoe zou dat in de praktijk moeten werken?
En, zoals reeds vermeld - de kosten van de inventaris staan ​​niet in verhouding tot de waarde van de goederen ...

eylis
Berichten: 8842

#7 , 01 okt 2020 19:19

Dat lijkt me al te kras, want omgekeerd zou men dan ook kunnen aannemen dat alles wat zich in uw nieuwe woonst bevindt met uw nieuwe echtgenoot geacht te zijn van u beiden samen. en dat als "men" van een bepaald meubelstuk wil beweren dat het uit de vorige huwelijksgemeenschap dateert, men maar moet bewijzen (door facturen ed) dat dit inderdaad zo is. Het lijkt me niet te kloppen wat men u vertelde. Wat zegt de notaris? Weet hij dat u inmiddels al 2 jaar apart woont en u al geruime tijd hertrouwd bent?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 okt 2020 19:36

Ik heb gehoord dat wordt aangenomen dat alle stukken en meubels uit het huwelijk komen - behalve alleen als ik kan bewijzen dat het anders is
Nooit van gehoord. Bij het afsluiten van de inventaris moet je de eed afleggen dat je niets verduisterd hebt, dat je alles hebt aangegeven. Valse eed is strafbaar.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2020 19:38

Maar hoe waarheidsgetrouw is zo'n inventaris in dit specifieke geval? Dan vertelt poster toch gewoon dat het merendeel van de meubelen behoren tot de haar nieuwe huwelijksgemeenschap van haarzelf en haar nieuwe echtgenoot. En voor de rest wat meubeltjes etc tot haar vroegere huwelijksgemeenschap? Bovendien is er enorm veel tijd verstreken (meer dan 2 jaar) . Meubelen kunnen versleten, weggegeven etc. zijn. en de ex-echtgenoot, die mag en kan toch niet verifieren wat mevrouw nog in haar bezit heeft? Kortom, erg realistisch zal die inventaris toch niet meer zijn.
Op het einde moet men de eed afleggen dat men niets verduisterd heeft, dat men alles heeft aangegeven. Valse eed is strafbaar.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 02 okt 2020 21:11

En als de sofa intussen zo versleten was dat je die meegegeven hebt met het groot huisvuil? Poster was dus bijna verplicht om 2,5 jaar lang alle spullen bij te houden? Ik denk echt dat die lange tijdsduur tussen de scheiding en de inventaris de zaken erg gaat bemoeilijken. En waar is dat kastje van Tante Dora? Maar dat hadden we al weggegeven aan neef Steven om op kot te gaan nét voor we gescheiden zijn. enz....

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 okt 2020 21:45

Dan verklaar je gewoon bij het opmaken van de inventaris wat met die goederen gebeurd is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38607

#12 , 03 okt 2020 11:57

Ook eens lezen

Bespreek dit eventueel eens met uw advocaat en of uw eigen notaris.
https://www.notaris.be/faq/echtscheiden ... k-vermogen

art 1218 Ger Wetboek

https://deknudtnelis.be/vereffening-ver ... altermijn/

Terug naar “Echtscheiding”