Vermoeden van alcoholisme bij co ouderschap

Marie M.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vermoeden van alcoholisme bij co ouderschap

#1 , 27 sep 2020 13:40

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Kan iemand mij advies geven?
Even een korte situatie schetsing:
Ik ben met mijn partner 3 jaar geleden uit elkaar gegaan wegens alcoholmisbruik bij mijn ex. Wij hebben samen een kindje van nu, 6 jaar. Wegens slechte communicatie, geen alimentatie betalen en nalatenschap van het ouderschap, bv dronken op onze dochter passen, dronken rijden etc. ben ik 2 jaar geleden met hem in bemiddeling gegaan. Wanneer hij nuchter is is hij namelijk een hele goede vader voor onze dochter. Wij hebben lang moeten wachten op de bemiddeling en toen was hij, vanwege opname in het ziekenhuis na een zwaar accident met alcohol, verplicht moeten stoppen met drinken van de dokter en onder toezicht van zijn familie kunnen stoppen. Hij heeft toen wel het verdict van nul tolerantie gekregen. Na spijt, herkenning van het probleem etc. en goed gedrag getoond te hebben aan mij, hebben wij samen een co ouderschap van 50/50, week om week, ondertekend bij een bemiddelaar. Omdat ik zeer tevreden was na zulk goed gedrag en herpakking heb ik het alcohol probleem bij de bemiddelaar nooit aangekaart. Ik dacht toen dat dit niet nodig was. Wel heb ik bij een psycholoog, en bij het JAK mijn verhaal indertijd besproken. Ons contract, opgesteld bij de bemiddelaar, is tevens nooit bij de vrederechter ondertekend, dus ik neem aan dat onze regeling niet officieel is?
Nu, ik heb het vermoeden dat hij terug drinkt. Ook heb ik het vermoeden, door ooggetuigen, dat zijn moeder ook drinkt, en dronken heeft gereden met onze dochter. Zij zorgt namelijk mee voor de opvoeding, het ophalen en brengen van onze dochter van school, oppas etc. Dit wordt echter stellig ontkent door de vader. Zelf heb ik hem nog niet geconfronteerd of gevraagd naar zijn eigen verval in alcoholgebruik, want ik heb hier geen bewijzen van, enkel vermoedens. Probleem is dus dat zowel moeder als zoon aan de drank zitten vrees ik.
Wat ik nu doe, zijn alle telefoongesprekken, observaties en accidenten schriftelijk bij houden. Ik weet echter niet of deze ooit van nut kunnen zijn in een rechtbank? Ook neem ik binnenkort contact op met het CLB op school. Zodat zij ook de vader en grootmoeder in het oog kunnen houden, zodat mijn dochter niet zou meerijden als één van hen gedronken heeft.
Ik voel me enorm machteloos in deze situatie, ik heb namelijk geen bewijzen, enkel vermoedens, en een paar getuigen maar ik weet niet of deze juridisch kunnen mee tellen? Ik weet ook niet of ik aan de hand van 'vermoedens' het volledige voogdij kan behalen? een eerste stap naar communicatie en overleg zou natuurlijk de beste stap zijn om gezamenlijk een oplossing te vinden, maar uit eerdere ervaring weet ik dat ik dan volledig geen controle meer ga hebben over de situatie aangezien zij stellig ontkennen en heel vijandelijk en argwanend reageren, en dan vrees ik dat alles gwn verdoezelt wordt. Na 6 jaar een relatie te hebben gehad met iemand met alcoholisme weet ik tot welke ernstige situaties dit kan leiden, en uiteraard ben ik nu zeer bezorgd voor onze dochter. Maar ik heb het gevoel geen controle te hebben en machteloos te staan. Maar klopt dit wel, heeft iemand raad of advies voor deze situatie?
Alvast heel hard bedankt om dit even te lezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marie M.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2020 14:40

Onderwerpen samengevoegd

Mijn ex partner heeft een zwaar alcohol probleem. 2 Jaar geleden is hij met behulp van medicatie gestopt, en verblijft onze dochter week om week bij hem en is hij een voortreffelijke vader. Echter heb ik een sterk vermoeden dat hij terug is begonnen. Zo ook zijn moeder drinkt regelmatig, wie mee voor de zorgen van onze dochter instaat, ophalen van school, opvang etc. Nu heb ik getuigen dat zij heel dronken was in bijzijn van onze dochter, en dit een half uur na schooltijd, wat mij zorgen baart dat zij onder zwaar invloed heeft gereden. Dat zijn moeder zou drinken wordt stellig ontkent door de vader. Zo ook werd zijn probleem indertijd stellig ontkent door de moeder en werd er gereageerd met veel argwaan, onbegrip, agressief taalgebruik en dreigementen van hun kant naar mij toe.
Onze co ouderschap regeling is via de bemiddelaar beslist en ondertekent maar is nooit bij de vrederechter of notaris ondertekend. Ook heb ik, tot spijt nu, nooit het alcoholgebruik ter sprake gebracht toen, aangezien hij was gestopt. Wel heb ik mijn verhaal gedaan bij een psycholoog en bij het JAK, kan dit mee tellen? Mijn ex is 2 jaar geleden opgenomen in het ziekenhuis onder zware invloed van alcohol en drugs, en zijn huisarts heeft hem toen geholpen met afkicken, maar zijn dit bewijzen of valt dit onder beroepsgeheim? Toen ik met hem samen was zijn er ook veel getuigen die kunnen aantonen dat hij vaak dronken met onze dochter reed en agressief gedrag vertoont, zo ook in schulden heeft gestaan bij familieleden door geld aftroggeling. Maar dit is allemaal verleden tijd, er is ook nooit aangiften gedaan bij een politie voor dronken rijden. (ik was heel jong en naïef).
Maar, hij heeft aangetoond een hele goede vader te zijn in de periode van soberheid. Dus ik ben nog steeds bereid tot co ouderschap maar enkel als zij mij beiden kunnen bewijzen en aantonen dat zij hun verantwoordelijkheid kunnen nemen want ik wil het ergste voorkomen.
Kan ik juridisch afdwingen, dat zij bijvoorbeeld periodiek worden getest, hulp zoeken etc?
Ik heb bang hun te confronteren want zij zijn beiden enorm goed in hun probleem te verstoppen naar de buitenwereld, en aangezien ik niet meer met mijn ex partner samenwoon heb ik weinig tot geen zicht op de ernst van de situatie.
Wat raden jullie mij aan? Neem ik een advocaat onder de loep, en kan ik het volledige hoederecht opeisen met enkel 'verdenkingen en bezwaren'' maar geen bewezen feiten, of tellen die van het verleden mee? Of is het echt zo dat ik moet wachten tot er zich iets ernstig voorvalt eer ik stappen kan ondernemen? maar vooral, hoe kan ik dit nu bewijzen? Ik voel me machteloos in deze situatie. Het was namelijk heel naïef van mij om mijn blindelings vertrouwen te geven aan een alcoholist in een co ouderschap vorm zonder enige juridische steun en zekerheid toe naar de toekomst.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 27 sep 2020 15:03

De eerste stap die u kan ondernemen is bij de politie klacht neer te laten leggen dat de grootmoeder in dronken staat jullie kind van school gehaald heeft en vermoedelijk ook auto rijdt in die toestand. Geef de namen van de getuigen mee, zodat de politie dat verhaal kan natrekken. Er zal dan onderzocht worden of de veiligheid van het kind gegarandeerd is.

Reclame

Marie M.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2020 15:16

bedankt voor je reactie
klopt het dat de politie ook contact opneemt met de grootmoeder dan na opmaak van een pv?
Op school waren er geen getuigen, wel nadien maar niet van het auto rijen zelf... Ik ga wel contact opnemen met het CLB zodat de school ook een oogje in het zeil kan houden.
Maart volgens mij is het niet strafbaar in dronkenschap wandelen op straat met een kind? Ze viel, volgens de getuigen, bijna 3x om en kon ze amper op de benen staan. Valt dat dan ook onder 'onveiligheid' voor het kind?

eylis
Berichten: 8842

#5 , 27 sep 2020 15:40

U maakt zich ongerust over de veiligheid van uw kind omdat het door een dronken persoon van school gehaald wordt. Dat is een geldige reden om een PV te laten opstellen bij de politie. U vertelt gewoon feitelijk wat er gebeurd is en wie de getuigen zijn die u dit meldden. Niet meer niet minder. Vanuit de politionele opdracht en kennis zal de inspecteur de zaak onderzoeken. Hoe ze dat doen is niet zozeer uw bekommernis. Wel dat het gebeurt.

Terug naar “Echtscheiding”