Verhoging allimentatiegeld

Janwalravens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhoging allimentatiegeld

#1 , 15 sep 2020 21:32

Hallo,
Sinds 2013 ben ik uit de echt gescheiden. Sindsdien betaal ik elke maand allimentatiegeld voor mijn 2 kinderen van 10 en 11 jaar. Mijn ex-partner en ik hebben nog een goede verstandhouding in het belang van de kinderen. Nu is ze vragende partij om deze maandelijkse aflossing te verhogen aangezien de kinderen ouder worden. Hierin komen we overeen.
Nu is mijn vraag hoe dit precies moet aangepakt worden. Mijn ex-partner heeft zich geïnformeerd bij de familierechtbank en daar kreeg ze te horen dat we dit niet op eigen houtje konden bekomen. Voor een verhoging van het allimentatiegeld zou steeds een advocaat moeten geraadpleegd worden om de nodige documenten te homologeren. Dit zou tevens een kost meebrengen van 600€...
Klopt dit?
Alvast bedankt voor enige reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 sep 2020 16:35

Als je akkoord bent om die verhoging te betalen dan doe je dat toch gewoon. Mocht je niet akkoord zijn dan “moet” zij naar de rechter in de hoop van een goede afloop.

Janwalravens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2020 19:03

Ja, dat klopt en willen we ook doen. Maar kan iemand me beantwoorden of dit absoluut met een advocaat moet? En of het klopt dat dit een kost van 600€ met zich meebrengt? Dat vinden wij wel hoog.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 sep 2020 19:16

Hier eens lezen:
https://www.neobemiddeling.be/blog/vols ... r-een-kind

heb gisteren net gehoord bij een notaris dat er nu een algemene afspraak was qua alimentatieregeling - afhankelijk van alle mogelijke factoren.

Fons54
Berichten: 445

#5 , 17 sep 2020 08:05

Het moet niet via advocaat of rechtbank, tenzij de alimentatie gerechtigde zeker wil zijn. Want als je binnen een jaar terug volgens vonnis betaalt, heeft ze geen poot om op te staan bij wijze van spreken....


Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 17 sep 2020 10:03

Als jullie beiden overeenkomen en dat ook willen laten homologeren, heb je daar geen advocaat voor nodig. Wel zullen er rolrechten moeten betaald worden (40 euro bij indienen, 165 euro bij vonnis).

De methode Hobin inderdaad. Dat is een poging - maar ook niet meer dan dat - om het onderhoudsgeld te objectiveren. Het wordt door bepaalde rechters min of meer gevolgd, zij het met nog aanpassingen en aanvullingen waardoor het zijn doel wat voorbij schiet.
Het is doenbaar om het zelf te berekenen zo, maar ik volg de kritiek van de gezinsbond: het is niet volledig en houdt geen rekening met niet-standaard situaties.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”