Recht op informatie ziekte dochter

Unigirl
Topic Starter
Berichten: 18

Recht op informatie ziekte dochter

#1 , 13 sep 2020 09:45

Mijn echtgenoot en zijn ex scheidden 17 jaar geleden, ik leerde hem 12 jaar geleden kennen.
Hun verstandhouding is altijd enorm slecht geweest en is er niet beter op geworden sinds wij een gezin vormen.
Ze hebben gedeeld ouderlijk gezag, de dochters wonen bij hun moeder.

Hun dochters zijn ondertussen bijna 19 en we hadden gehoopt dat de wraakzuchtige episodes tegen nu voorbij zouden zijn, maar helaas.
Lang verhaal kort, één van zijn dochters wil geen contact meer met hem sinds 1,5 jaar.

Deze dochter heeft een immuunziekte sinds ze 16 jaar is.
Mijn echtgenoot betaalt de helft in alle medische kosten.
Op zijn vraag naar info over haar ziekte krijgen we nu als antwoord dat zijn dochter officieel volwassen is en zelf bepaalt wie info krijgt en hij die dus niet krijgt.

Heeft hij geen enkele recht op info hierover?
De andere dochter heeft een zware mentale handicap, haar kunnen we hier niet achter vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 sep 2020 12:16

Strikt genomen (en wettelijk) heeft de dochter gelijk: Ze is meerderjarig en beslist zelf wie wel of niet wie inzage krijgt in haar medische situatie. Wat de andere meerderjarige dochter met een mentale handicap betreft, daar ligt de zaak anders. Met een zware mentale handicap is ze wellicht verlengd minderjarig verklaard. Dat maakt dat de ouders nog steeds de ouderlijke autoriteit uitoefenen en dus inzage kunnen krijgen in het medisch dossier van het kind. Zelfs als het ouderlijk gezag rechterlijk is toegekend aan de ene ouder, dan nog kan de andere ouder inzage vragen (en krijgen) in het medisch dossier van het kind. De vragende ouder kan zich gewoon tot de behandelende arts richten met de vraag ook kopijen te krijgen van de medische evaluaties.

Unigirl
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 19 sep 2020 07:39

Ik had gedacht dat je bij het betalen van facturen recht zou hebben om zijn minst te weten voor welke behandeling of onderzoek het zou zijn. Jammer dat dat niet zo is. Bedankt voor de info.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”