Kindergeld en studietoelagen verranderen van ouder

DenDean
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kindergeld en studietoelagen verranderen van ouder

#1 , 07 sep 2020 01:48

Hallo

Mijn ouders zijn al meer dan 10 jaar gescheiden en in het vonnis staat dat mijn moeder het hoedenrecht heeft. Ze krijgt ook het kindergeld en de studietoelage maar ze gebruikt die niet in ons belang. (1 oudere broer, 1jongere half broer en zus)

Ik zou graag mijn domicilie verranderen naar het adres van mijn vader maar hoe zorg ik er voor dat mijn vader ook het geld krijgt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 sep 2020 12:10

k Veronderstel dat u bij uw moeder woont. U krijgt onderdak, eten, kleren, ws zakgeld, uw studiekosten worden betaald, er zijn ws een of meerdere computers etc. Dit kost uw moeder meer dan t kindergeld en de studiebeurs. Je kan niet verwachten dat dit geld er enkel is voor extra s. Uw moeder kan u ws niet alles geven wat je graag zou willen omdat ze een laag inkomen heeft, daar moet je mee leren leven. Met corona minder evident maar een studentenjob kan helpen als je al oud genoeg bent.

Om bij je vader gedomicilieerd te geraken moet de rechtbank hem het hoederecht toewijzen. Weinig kans dat dit lukt. Mocht dit lukken dan telt zijn inkomen om te bepalen of er al dan niet een studiebeurs komt.

DenDean
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2020 12:59

Ze heeft nooit naar haar 4 kinderen omgekeken. Ze gaat met nog geen €500 met 4 op vakantie en elke keer dat er bingo was speelde ze mee.

Maar voor de bbq avond moest ik zelf betalen nadat ze die dag met haar zoveelste vriend in Oostende heeft doorgebracht...

Ik had een nieuwe broek nodig kreeg ik niet maar ze kocht wel een zonnebank.

Nog meer voorbeelden nodig?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 07 sep 2020 17:00

Uw leeftijd ? meer of minderjarig boven de 12 jaar.
Wie heeft het ouderlijk gezag ? beide ouders?
Verblijfs co-ouderschap ligt duidelijk bij moeder? Wanneer naar vader enkel WE?

Wet is reeds gewijzigd sedert 13 april 1995.

Hier ook eens lezen
https://www.tzitemzo.be/index.php?ID=39080

DenDean
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2020 23:56

Ik ben 17 wordt 18 op 1 januari.
Moeder heeft hoedenrecht.
Normaal 1 weekend om 14 dagen bij vader.

Ik zelf ben bij het gezin van mijn vriendin ingetrokken adres staat nog wel bij mijn moeder.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 09 sep 2020 11:45

Je verduidelijkingen plaatsen inderdaad eea in de juiste context. Binnen een kleine 4 maand ben je 18. Dan kan je probleemloos zelf je domicilie wijzigen (als je elders effectief woont) en kindergeld etc zelf vorderen. Je ouders zijn wel onderhoudsplichtig zolang je studeert.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 09 sep 2020 15:04

Dus verblijfsco-ouderschap bij moeder - WE bij vader en GEZAGScö-ouderschap beiden?

Terug naar “Echtscheiding”