Schoolbonus en studietoelage

Emke-4
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schoolbonus en studietoelage

#1 , 28 aug 2020 11:23

Hallo,

ik heb 3 kinderen in een gedeeld verblijf waarvan 2 kinderen om de 14 dagen het weekend bij hun vader verblijven en eentje, de oudste, die week om week gaat.

De rechter heeft in haar vonnis uitgesproken dat ik het kindergeld ontvang, vader heeft recht op de helft van oudste. De buitengewone kosten moeten na aftrek van eventuele toelages gedeeld worden door beide ouders.
De facturen worden door mij betaald en aangeboden aan de vader na aftrek van eventuele tussenkomsten zoals de studietoelage en de schoolbonus.

Vorig jaar heb ik een studietoelage ontvangen voor de kinderen. Vader beweert dat hij recht heeft op de helft van de schoolbonus en studietoelage ook al gaat hij niet akkoord met alles wat er in de schoolfactuur staat en deze kosten niet terugbetaald. Verder beweert hij ook indien de studietoelage hoger is dan de schoolfactuur dan heeft hij volgens hem nog recht op de helft van de overgebleven studietoelages.
In het vonnis staat ook nergens genoteerd dat ik hem de helft dien te betalen van deze toelages.

Mvg,
Emke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adw
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2020 12:07

De ganse studiebeurs dekt veel meer dan de helft van de kosten gedragen door de andere ouder.
In huidige vonnissen moet er eerst een verrekening gebeuren van studietoelage en schoolbonus
! vooraleer de helft van de bijzondere schoolkosten verrekend kunnen worden.
Eerst bewijzen hoeveel de toelage en bonus is, de schoolkosten volgens vonnis hiervan aftrekken. De rest vd schoolkosten genoteerd ih vonnis kan je delen met de ex. De overschot kan je houden.

Looza
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2020 13:09

lijkt me precies toch niet erg logisch dat dan 1 ouder 'de rest' mag houden?
Dat geld dient toch hoe dan ook voor de schoolkosten te dragen? Indien dit meer is dan de totale kost, dan lijkt het me logischer dat de rest naar het volgende schooljaar wordt overgedragen of inderdaad naar iedere ouder voor de helft gaat?

Reclame

Adw
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2020 18:21

Inderdaad, in het hoger onderwijs zullen er heel vaak hoge schoolkosten optreden.

Terug naar “Echtscheiding”