Hallo,
Ik had een vraag mbt wat je wel en niet kan inbrengen als alimentatie, aangezien ik hierover geen duidelijke antwoorden kan terugvinden op het internet.
Wij werken met een kinderrekening (onze oude gemeenschappelijke rekening waar we beide volmacht op hebben) waarop we elk onze bijdrage zouden storten. Hiermee zouden de kosten voor de kinderen mee betaald kunnen worden. Aangezien de kinderen niet bij mij ten laste staan, zou ik alle betalingen op deze rekening fiscaal kunnen inbrengen.
Echter vroeg ik me af hoe streng de fiscus de uitgaven van deze rekening controleert. Kunnen hier buiten de schoolkosten en dergelijke bvb ook boodschappen mee betaald worden, aangezien eten ook nodig is voor het levensonderhoud van de kinderen? (uiteraard in beperkte mate, en enkel die zaken die nodig zijn voor de kinderen, gestaafd met de rekeningen). Ikzelf zou hier alleszins geen problemen mee hebben, aangezien er een grote transparantie is in wat er mee betaald wordt, maar ik wil zeker zijn dat ik hier fiscaal niet voor kan afgestraft worden nadien.
Bedankt!