Hoe begin ik aan mijn scheiding?

bizzy
Topic Starter

Hoe begin ik aan mijn scheiding?

#1 , 06 sep 2008 12:19

Ik zit met een probleem en weet er niet goed raad mee.
Ik ben een vrouw van 35 en ben momenteel nog getrouwd met een
vrouw, en hebben samen een zoontje van 2.
Na 5 jaar huwelijk heb ik er genoeg van en wil de scheiding aanvragen,
maar mijn toekomstige ex wil hier niet van weten.
Ik heb ondertussen al 5maand een nieuwe relatie waar ze nog niet van weet, en durf dit nog niet te zeggen zolang de scheiding geen feit is.
Hoe begin ik nu aan de scheiding? En hoe doe ik dit zo kosteloos mogelijk?
Ik zou ook bij mijn nieuwe vriendin willen intrekken, maar heeft dit effect
op de scheiding als ik mijn adres daar al officieel zet?
Een ander probleem is onze zoon. Mijn vrouw is de geboortemama, en heb
dus zelfs nog geen rechten omdat ik hem nog niet wettelijk geadopteerd heb. Als ik vertrek, krijg ik hem nooit meer te zien zegt ze, en ze meent
dat ook. Kan ik dan echt niets doen? Wil mijn zoontje niet verliezen
want met dat schuldgevoel kan ik niet leven. :(

Hopelijk weten jullie raad? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 06 sep 2008 17:50

Op verzoekschrift doet de vrederechter onder meer uitspraak over vorderingen tot het verkrijgen van dringende en voorlopige maatregelen bij huwelijksmoeilijkheden. Daarbij onderneemt hij eerst een poging om partijen te verzoenen. Is dit niet mogelijk dan gaat hij over tot het nemen van maatregelen die in tijd kunnen worden beperkt (afzonderlijke woonst, onderhoudsbijdragen, ouderlijk gezag over de kinderen, afgifte goederen, opstellen van inventaris, ...).
Een verzoek bij de vrederechter kost enkel het rolrecht.
Hier meer info.
Echtscheiding zelf echter behoort tot de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg.

bizzy
Topic Starter

#3 , 10 sep 2008 11:24

Maar als ik dan bij mijn nieuwe vriendin zou intrekken, zou dit dan
effect hebben op de uiteindelijke scheiding?
Of moet ik best wachten met een adresverandering?
En ook, als ik het huis verlaat, wat moet ik dan het eerst doen?
Mag ik dan al naar het gemeentehuis gaan van mijn nieuwe woonplaats
om mijn nieuw paspoort aan te vragen? Of gaan ze moeilijk doen omdat
ik nog officieel als gehuwd opsta?
Is het ook zo dat ik, vanaf ik mijn adres verander, al feitelijk gescheiden ben?

ne hele hoop vragen, ik weet het, maar hoop dat jullie raad weten.

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 10 sep 2008 14:54

Maar als ik dan bij mijn nieuwe vriendin zou intrekken, zou dit dan
effect hebben op de uiteindelijke scheiding?
Of moet ik best wachten met een adresverandering?
De echtscheiding op grond van bepaalde feiten (fouten) en de scheiding op grond van meer dan twee jaar feitelijke scheiding werd met de invoering van de nieuwe wetgeving vervangen door de echtscheiding op basis van onherstelbare ontwrichting.
De onherstelbare ontwrichting bestaat:
- wanneer de voortzetting van het samenleven en de hervatting ervan redelijkerwijze onmogelijk is geworden door die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd;
Intrekken bij je nieuwe vriendin met of zonder adresverandering geeft voldoende bewijs van onherstelbare ontwrichting.
En ook, als ik het huis verlaat, wat moet ik dan het eerst doen?
Mag ik dan al naar het gemeentehuis gaan van mijn nieuwe woonplaats
om mijn nieuw paspoort aan te vragen? Of gaan ze moeilijk doen omdat
ik nog officieel als gehuwd opsta?
Idem als hierboven.
Is het ook zo dat ik, vanaf ik mijn adres verander, al feitelijk gescheiden ben?
Neen, je kan enkel feitelijk gescheiden zijn met toestemming van de vrederechter. (zie mijn antwoord op jouw eerste posting)

Biebel

#5 , 11 sep 2008 15:06

Als ik nu ergens anders ga wonen zonder tussenkomst rechter, en ik geef later de bewijzen dat ik elders woonde, dan ben ik voor die tijd toch ook al feitelijk gescheiden?

Hoeft toch niet noodzakelijk rechterlijk te worden vastgesteld?

ZeddLeppelin

#6 , 11 sep 2008 15:34

Als ik nu ergens anders ga wonen zonder tussenkomst rechter, en ik geef later de bewijzen dat ik elders woonde, dan ben ik voor die tijd toch ook al feitelijk gescheiden?

Hoeft toch niet noodzakelijk rechterlijk te worden vastgesteld?
Zou het u afraden, daar ge daar uiteindelijk op afgerekend kunt worden (ivm onderhoudsgeld en voogdij, hoewel men bij dit laatste in principe vertrekt van bilocatie-regeling). Alsook indien uw echtgenote de procedure dringende en voorlopige maatregelen zou opstarten, zou het weleens kunnen terugkomen als een boomerang en kan het kind aan haar worden toegekend.

bizzy
Topic Starter

#7 , 24 sep 2008 11:45

Dus effe terverduidelijking: Als ik mijn adres wil veranderen terwijl ik nog wettelijk gehuwd ben, en ik stap naar de gemeente van m'n nieuwe
woonplaats om mijn nieuw adres aan te gaan geven, stellen ze daar
geen vragen? Moet niks extra invullen? Want echtgenoten zijn toch
wettelijk verplicht tot samenwoonst?
Wordt dan automatisch mijn echtgenote ook op de hoogte gebracht van
mijn adreswijziging? Want ik wil niet dat zij op een nacht een hele scéne
aan de voordeur van m'n nieuwe vriendin zit te maken. :?

Anneke.4

#8 , 24 sep 2008 11:55

Dus effe terverduidelijking: Als ik mijn adres wil veranderen terwijl ik nog wettelijk gehuwd ben, en ik stap naar de gemeente van m'n nieuwe
woonplaats om mijn nieuw adres aan te gaan geven, stellen ze daar
geen vragen? Moet niks extra invullen? Want echtgenoten zijn toch
wettelijk verplicht tot samenwoonst?
Wordt dan automatisch mijn echtgenote ook op de hoogte gebracht van
mijn adreswijziging? Want ik wil niet dat zij op een nacht een hele scéne
aan de voordeur van m'n nieuwe vriendin zit te maken. :?
Ik zit in ongeveer de zelfde situatie, alleen, mijn (ex) man is hier vertrokken en heeft vorig jaar in december zijn dommicilie verzet, dus bijna 1 jaar uitelkaar.
Wij zijn nog niet bij de vrede rechter geweest dus, nog altijd wettelijk getrouw. als je ex (vrouw) daar geen probleem van maakt, is het ook geen probleem. Wij zijn nog altijd vrienden. en maak er geen probleem van.

Je hoeft geen extra documente in te vullen en je ex (vrouw) zal niet op de hoogte gebracht worden van je nieuw adres. dat hebben ze bij mij ook niet gedaan.

hoop dat dat een beetje het antwoord op je vraag is.

Groetjes Anneke

Terug naar “Echtscheiding”