Kindergeld

LindseyB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kindergeld

#1 , 11 aug 2020 10:26

Om even onze situatie snel uit te leggen .
Mijn partner heeft 2 kindjes uit een vorig huwelijk. De moeder van de 2 kindjes krijgt van beide kindjes het kindergeld ondanks er een co ouderschapsregeling is waarbij de kindjes week om week bij de ene ouder verblijven dit was omdat ze toen alleenstaande werd . Nu heb ik ( nieuwe vriendin van de papa ) samen met de papa een zoontje . De moeder van de 2 kindjes heeft ondertussen een nieuwe relatie en is van hem zwanger. Hebben wij niet het recht op het kindergeld van 1 van de 2 gezamenlijke kindjes uit hun huwelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LindseyB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2020 10:34

De kindjes staan trouwens gedomicilieerd bij ons, 1 van de 2 staat ten laste bij mijn partner en wij zijn wettelijk samenwonend .

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 11 aug 2020 16:49

Wat overeengekomen is in de EOT blijft van toepassing. Als je vindt dat die te wijzigen is en de ex gaat niet akkoord dan wordt het rechtbank. Of het sop dan de kool waard is moet je zelf uitmaken.

Reclame

Vely
Berichten: 72

#4 , 11 aug 2020 22:51

Als je in Vlaanderen woont, kan de papa schriftelijk vragen om mee opgenomen te worden in de begunstigde kern. Dan zullen de ouders samen de kinderbijslag ontvangen.. men vraagt dan 3 rekeningnummers:
1. Hierop worden de basisbedragen betaald. De ouders moeten samen een document tekenen om het rekeningnummer te laten weten. Als er geen akkoord is, beslist de jongste.
2. Rekening van de mama. Indien ze recht heeft op een sociale toeslag zal de helft hierop betaald worden.
3. Rekening van de papa. Als hij recht heeft op de sociale toeslag zal deze voor de helft hierop betaald worden.
Dit gaat er van uit dat er gelijkverdeelde huisvesting is: kind verblijft voor 50% bij mama en papa. Indien er een vonnis wordt opgestuurd waarin iets anders staat ( kinderbijslag te betalen aan x,.. kind verblijft voornamelijk bij y), zal het dossier aangepast worden.

Terug naar “Echtscheiding”