Huwelijkscontract

steelgate
Topic Starter
Berichten: 4

Huwelijkscontract

#1 , 04 aug 2020 08:43

Deze week gaan ik en mijn (ex)vrouw naar de notaris voor de echtscheiding.
Voorlopig komen we over alles eens betreft inboedel, regeling zoontje en hebben dit ook al vast gezet op papier en doorgestuurd naar de notaris.

Tijdens het huwelijk hebben wij ook een huwelijkscontract opgemaakt, voor regeling zoon indien er iemand zou overlijden en heb ik persoonlijk spaargeld van 15.000€ betaald voor in onze woning. Dus als alles verkocht is en het geld wordt verdeeld moet mijn ex-vrouw mij extra 15.000€ betalen.

Maar ik heb eens gehoord dat er na verloop van jaren de 15.000€ dat deze ook mee stijgt in meerwaarde. Klopt dit eigenlijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 aug 2020 12:05

Of u recht hebt op die 15000 EUR hangt af van het huwelijkscontract.
Zonder dat te kennen is antwoord niet mogelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

steelgate
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 04 aug 2020 13:11

Sowieso heb ik recht op, daarom dat ik het in huwelijkscontract heb opgenomen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2020 15:07

Burgerlijk Wetboek
Art. 1434. <W 14-07-1976, art. 2> Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.

Art. 1435. <W 14-07-1976, art. 2> De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Echtscheiding”