Gezocht vonnissen stopzetting allimentatie

albertmotar
Topic Starter

Gezocht vonnissen stopzetting allimentatie

#1 , 04 sep 2008 13:55

Lezers,

Is er iemand die weet of zelf heeft meegemaakt dat er een vonnis is uitgesproken waarbij de allimetatie van een meerderjarig kind 18-21 werd afgewezen , stopgezet omwille van artikel 371 BW.
Maw zijn er mensen die geen allimentatie moesten betalen aan een meerderjarige op basis van het feit dat er geen respect of zware lasterlijke aantijgen bewijsbaar waren.
Is het ook zo dat je kind wel degelijk de intentie moet tonen zijn studies voldoende goed te beeïndigen.
Graag plaats en nummers van vonnissen

Dank

AM.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
astara

#2 , 05 sep 2008 09:36

http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inh ... _4_18.html

Als u een beetje naar beneden scrollt, kan u een aantal voorbeelden lezen. Zeer interessante materie, en vrij nieuw.

odonelp

#3 , 05 sep 2008 16:37

In een zeer recent vonnis van juni 2008 worden de onderhoudsbijdragen van 3 volwassen kinderen van 20,23 en 24 jaar afgeschaft - het gaat om een beschikking in kort geding van rechtbank te Antwerpen betreffende voorlopige maatregelen -
wij citeren letterlijk : "dat de ouderlijke plicht normaliter een einde neemt op het ogenblik dat de kinderen een einddiploma hebben verworven dat hen toegang geeft tot de arbeidsmarkt - dat evenwel van de kinderen mag verwacht worden dat zij respect tonen ten aanzien van hun ouders en hun ouders regelmatig inlichten over het verloop van hun studies - dat uit een schrijven van dochter (20 jaar).... blijkt dat deze zich verzet ten overstaan van de school dat er nog informatie aan haar vader, o.a. rapportcijfers worden doorgegeven - dat de verplichting van de ouder om de studies te bekostigen samenhangt met de verplichting voor de kinderen eerbied te tonen ten aanzien van deze ouder - dat vader blijkbaar al het mogelijke heeft gedaan en doet om met de kinderen contact te hebben en informatie te bekomen betreffende hun studies - dat dit blijkbaar geboycot wordt door moeder en door de kinderen zelf - dat vaststaat dat de kinderen kansen hebben gekregen om een diploma te behalen-....schaffen onderhoudsbijdage voor de 3 kinderen af "

tegen dit vonnis is tegenpartij in Hoger Beroep gegaan ..wordt vervolgd..

Reclame

uitgeput

#4 , 23 sep 2008 15:45

Zeer geinteresseerd, aangezien ik met hetzelfde geval zit. De beledigende
brieven van mijn zonen, die ik al twaalf jaar niet gezien heb, zijn vreselijk!
Wat moet men in zo'n geval doen? Geen alimentatie meer betalen, of eerst klacht neerleggen en op welke rechtbank? Of afwachten dat mijn ex klacht neerlegt? Met de brieven in mijn bezit, is bewijs niet moeilijk.

odonelp

#5 , 24 sep 2008 15:07

zeker nooit eenzijdig stoppen met betaling alimentatie aan kinderen - gebrek aan respect vanwege de kinderen zal kunnen beschouwd worden door rechtbank als een gewijzigde omstandigheid die de afschaffing van de onderhoudsbijdrage rechtvaardigt - je dient ook wel te kunnen bewijzen dat je regelmatig contact hebt opgezocht met je kinderen, maar dat dit niet werd beantwoord - ook dient het zo te zijn dat de ouder eerder zelf geen aanleiding heeft gegeven tot dit huidige gedrag van kinderen (v.b. eerdere zware feiten t.o.v. kinderen....) - wellicht is Vrederechter of 1ste Aanleg bevoegd -
-in de rechtspraak zijn nog andere voorbeelden bekend: zie A.J.T. 1999-00 pp 711 tot 713: Vredegerecht Gent 1998 :" het volkomen negeren van de vader door een meerderjarige dochter en hem zelfs uitdrukkelijk enige schoolinfo ontzeggen wijst op een totaal gebrek aan ontzag en eerbied voor deze ouder . overeenkomstig art. 371 B.W. zijn kinderen en ouders elkaar op iedere leeftijd respect verschuldigd. Ingevolge de correlatie tussen dit artikel 371 en artikel 203 B.W. is de vader in deze omstandigheden geen onderhoudsgeld meer verschuldigd aan zijn meerderjarige dochter"

ridley

#6 , 07 okt 2008 12:08

heb mijn zoon en dochter al half jaar niet meer gezien en ik weet begot niet hoe het verlopen is vorig schooljaar en evenmin welke richting zij nu volgen .. ze geven gewoon geen antwoord op mijn sms'kes .. ik heb die smsssen gewist maar kan ik die nog opvragen als bewijs? Evenwel heb ik enige tijd geleden van mijn meerderjarige dochter de rekeningen gekregen van de hoge school zonder de aftrek van de studietoelage waar ze recht op heeft .. dit is alles wat ik gehoord heb op zes maand tijd ik heb meerdere berichtjes gestuurd hoe het gaat enzo maar telkens geen antwoord terwijl ik toch braafjes elke maand het onderhoudsgeld betaal ook al heb ik het financieel moeilijk als alleenstaande met ook nog een lening, heeft iemand raad wat ik kan doen?

Terug naar “Echtscheiding”