feitelijk gescheiden

rollercoaster
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

feitelijk gescheiden

#1 , 30 jun 2020 13:40

Ik ben gehuwd onder gemeenschap van goederen.
Wij hebben ieders een spaar- en zichtrekening., nu sinds kort wonen wij ieders apart.
Bij de scheiding zal ik het geld op de spaarrekening verdeeld moeten worden daar wij getrouwd zijn met gemeenschap van goederen en dit geld gespaard is tijdens het huwelijk .
Nu was mijn vraag ik werk voltijds, woon nu officieel ergens anders , het geld dat ik nu nog verdien moet dat ook nog verdeeld worden of komt dat mij volledig ten goede doordat we feitelijk gescheiden zijn. of welk advies kunnen jullie mij hierin geven ( nieuwe rekening openen bv?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jun 2020 19:26

Normaal wordt daarvoor de situatie bekeken op, de dag van de feitelijke scheiding. Andere afspraken zijn natuurlijk mogelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jun 2020 21:27

Feitelijke scheiding verandert juridisch niets. Zolang het huwelijk niet ontbonden is of het huwelijksvermogensstelsel gewijzigd, blijven de aanwinsten gemeenschappelijk ongeacht op welke rekening deze komen te staan.

Als u inderdaad bent getrouwd onder het stelsel van 'algehele gemeenschap', 'bestaan' er simpelweg geen persoonlijke vermogens meer. Alles is gemeenschappelijk en moet worden verdeeld (spaarrekening, inboedel, onroerende goederen - maar ook de schulden). Dit geldt voor goederen en schulden van voor en van tijdens het huwelijk.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2020 22:21

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1278.[...} Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt {de echtscheding} terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld en, wanneer er meer dan één vordering is, tot op de dag waarop de eerste vordering is ingesteld, ongeacht of zij werd toegewezen of niet.
{...}
De familierechtbank kan, op vordering van één van de echtgenoten, indien zij dit wegens uitzonderlijke omstandigheden die eigen zijn aan de zaak billijk acht, in het vonnis waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, beslissen dat bij de vereffening van de gemeenschap geen rekening zal worden gehouden met sommige goederen die zijn verworven of met sommige schulden die zijn aangegaan sedert het tijdstip dat de echtgenoten feitelijk gescheiden leefden. De partijen kunnen dergelijke vordering ook instellen in de loop van de vereffening van de gemeenschap
In beginsel is dus de datum van het indienen van het verzoekschrift tot echtscheiding bepalend.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jun 2020 22:35

Of, volledigheidshalve, de dag waarop de EOT wordt neergelegd. Maar inderdaad, ik had moeten vermelden dat het moment van instellen van de vordering hier van belang is (en de feitelijke scheiding dus niet).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2020 10:26

Bij een EOT speelt dit geen rol omdat partijen dan overeenkomen wat aan wie toekomt.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 jul 2020 10:46

Bij een EOT speelt dit geen rol omdat partijen dan overeenkomen wat aan wie toekomt.
Ook weer waar.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Echtscheiding”