Onderhoudsgeld bij echtscheiding door onderlinge toestemming

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

Onderhoudsgeld bij echtscheiding door onderlinge toestemming

#1 , 11 apr 2006 22:14

Bij het opstellen van het contract 15 jaar geleden wist niemand, dat mijn ex-vrouw een eigen pensioen zou trekken, omdat wij 25 jaar getrouwd waren. De notaris heeft ons hierop niet gewezen. Nu is het zo, dat mijn ex-vrouw een eigen pensioen trekt en 35 % van mijn pensioen zal trekken. Ik ben terug hertrouwd, zij niet. Zij heeft nu een hoger inkomen als wij. Is het mogelijk, zo een contract terug te wijzigen? Van haar kant is geen toestemming te verwachten. Graag informatie over gelijkaardige gevallen!
Groetjes IBAG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2006 22:24

Wat zou je willen wijzigen?

scorpioen

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 11 apr 2006 22:30

Ik zou het onderhoudsgeld voor haar willen verminderen, omdat zij nu een eigen pensioen ontvangt, welke zij opgebouwd heeft door ons huwelijk.
IBAG

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2006 08:38

Hier geldt de regel "de overeenkomsten strekken de partijen tot wet".
Overeenkomsten moeten worden uitgevoerd en kunnen enkel in onderling akkoord tussen de partijen worden gewijzigd.
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan de rechter ingrijpen. Ik denk bijvoorbeeld aan iemand die ziek wordt, nog over een inkomen beschikt dat lager is dan het onderhoudsgeld dat hij moet betalen. Het gaat dan om gevallen waar iemand, door omstandigheden buiten zijn wil om, de overeenkomst echt niet meer kan naleven.

In jou geval kan je dus enkel terugvallen op de bepalingen van de overeenkomst zelf.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om onderhoudsgeld voor de kinderen maar over persoonlijk onderhoudsgeld voor de ex, vastgelegd in een overeenkomst van echtscheiding bij onderlinge toestemming.

scorpioen

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 12 apr 2006 09:40

Overeenkomstig art. 1134 B.W. strekt deze overeenkomst partijen tot wet.

De rechter kan niet in de plaats van de partijen hun engagement veranderen, en mag zelfs geen billijkheidstoetsing maken :

?De rechter mag hetgeen de partijen contractueel zijn overeengekomen niet wijzigen op grond van de beginselen van de goede trouw of op grond van de billijkheid.? ( Gent 8 januari 1997, A.J.T. 1997-98, 5, noot PASCARIELLO, R. ).

?De rechter mag hetgeen is overeengekomen niet wijzigen op grond van de goede trouw of de billijkheid.? ( Kh. Hasselt 23 oktober 1996, R.W. 1997-98, 650 ).

?Alhoewel de rechter niet verplicht is zich te houden aan de letterlijke tekst van een overeenkomst, maar de werkelijke bedoeling van de partijen moet trachten te achterhalen, behoort het hem evenwel niet om de draagwijdte van een duidelijke en ondubbelzinnige tekst te wijzigen omdat er zich factoren voordoen waarmee de partijen geen rekening hebben gehouden bij het sluiten van de overeenkomst.? ( Luik 27 juni 1995, J.L.M.B. 1996, 100, noot WERY, P. ).

?De overeenkomsten moeten weliswaar te goeder trouw en zonder rechtsmisbruik worden uitgevoerd, maar de rechter mag op grond van redenen van billijkheid de inhoud ervan niet wijzigen (art. 1134 B.W.).? ( Cass. 15 oktober 1987, Arr. Cass. 1987-88, 190; Bull. 1988, 177; Pas. 1988, I, 177; R.R.D. 1988, 17; R.W. 1987-88, 1506, noot; Rev. not. b. 1988, 48, noot EM, J. ).

Terug naar “Echtscheiding”