akte van inkoop - huur

nicolasdd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

akte van inkoop - huur

#1 , 25 jun 2020 10:00

Sinds kort hebben we onze overeenkomst van wettelijk samenwonenden opgezegd, het huis dat gemeenschappelijk is aangekocht zal via akte van inkoop door één van de partners worden overgenomen, akte van inkoop wordt binnenkort verleden, maar de andere partner zal nog langer in het huis blijven tot die zelf in nieuw eigen huis in kan. Kan de overnemende partner huur vraag aan de andere partner vanaf het verlijden van de akte van inkoop en tot die persoon effectief het huis verlaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jun 2020 10:58

Natuurlijk

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 25 jun 2020 11:21

Vanzelfsprekend; maar maak er liefst "bezettingsvergoeding" van, om verwarring met een huurcontract te vermijden.

En het kan ook handig zijn om een maximumtermijn te voorzien, of ineens een bezettingsvergoeding te laten inhouden bij de notaris.

Reclame

nicolasdd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2020 17:59

Dankjewel voor snelle reactie, compromis voor akte van inkoop is reeds ondertekend en daar staat niets in vermeld over huurvergoeding of bezettingsvergoeding. Ben ik bijgevolg te laat omdat ik dit niet heb laten toevoegen aan de compromis met respectievelijke bezettingsvergoeding-bedrag dat ik verwacht ter compensatie? En indien niet te laat welk principe kan ik toepassen voor het correct bepalen en afdwingen van huurbedrag?

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 25 jun 2020 18:45

Is er een overeenkomst voor langer gebruik in de compromis?

nicolasdd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2020 18:55

Neen langer gebruik staat niet in de compromis, enkel hieronder:
De overnemer zal van de afgestane goederen in het genot en het vrij gebruik treden vanaf het verlijden van de notariële akte van deze overeenkomst UITERLIJK binnen de vier maand vanaf heden. De overnemer draagt alle belastingen, lasten en taksen met betrekking tot de woning vanaf het verlijden van de akte. Dit geldt eveneens voor de betaling van alle eventuele verhaalbelastingen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 25 jun 2020 19:03

Dus vier maand na het verlijden van de akte (en betaling mag ik hopen?) heeft de overnemer het volledig genot, en pas dan.

Heb ik goed begrepen dat de verkopende partij nog wat wil blijven wonen? Dan is het normaal dat daar een vergoeding tegenover staat, die best op voorhand afgesproken wordt, en die wat mij betreft ook best bij de akte ingehouden wordt.

nicolasdd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jun 2020 19:15

neen ik lees dat het verlijden van de akte binnen de 4 maanden na het ondertekenen van de compromis moet gebeuren. Tegen de voorziene datum van verlijden van de akte moet ik het geld van de overname op de rekening van het notariaat gestort hebben. Dus ik heb het genot vanaf de moment van het verlijden van de akte is mijn interpretatie. Dat er vanaf die moment een bezettingsvergoeding tegenover staat lijkt mij logisch maar heb ik uit onwetendheid niet expliciet in de compromis laten zetten. Vandaar mijn vraag, kan ik dat nog afdwingen gezien de al getekende compromis waar dat niet instaat. En zo ja, welk principe kan ik toepassen voor het correct bepalen en afdwingen van bezettingsvergoeding vanaf verlijden akte totdat ex-partner het huis verlaat?

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 25 jun 2020 19:20

Zoals de zaken nu staan moet het huis vrij zijn voor u, op het ogenblik van de akte. Wil er iemand met uw toestemming gebruik van (blijven) maken, dan hoort daar een degelijke vergoeding, minimaal gelijk aan de huurwaarde, tegenover te staan. Best die vergoeding inhouden, en een vaste datum afspreken dat het huis vrij moet zijn. Indien langer in gebruik, woonvergoeding bijvoorbeeld elke maand met 10% per maand laten verhogen, om langer blijven te ontraden.

nicolasdd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jun 2020 17:25

dankjewel

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 09 jul 2020 22:18

Ook nutsvoorzieningen en verzekering zijn voor de huurder of bezetter of inwonende eigenaar dat zijn gebouwgebonden kosten.
De andere kosten zijn eigenaarsgebonden dus voor beiden.

Terug naar “Echtscheiding”