Alimentatie

Doeterniettoe001
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 22 jun 2020 10:39

Beste

Er is een vonnis tot betaling van alimentatie.
Nu zegt mijn ex, dat de weken dat de kinderen bij hem verblijven, hij geen alimentatie zou moeten betalen, en stort dan ook maar een gedeelte van de alimentatie door.
Als ze in de grote vakantie bv 2 weken bij hem verblijven, stort hij zelfs helemaal niets,omdat de tijd dat ze bij hem en bij mij zijn,die maand evenveel is.

Is dat zo,heeft hij recht om zomaar alimentatie aan te passen aar verblijf van de kinderen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Doeterniettoe001
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2020 10:42

Ter aanvulling, in de vakantiemaanden eist hij ook de helft van het kid ergeld,terwijl dat op vonnis staat dat mij dat exclusief toekomt.
Hij trekt dan ook de helft van het kindergeld nog eens af van de alkmentatie.

Geduupte
Berichten: 8

#3 , 24 jun 2020 01:54

Beste,
In het vonnis staat hoeveel de kinderalimentatie bedraagt, en normaliter ook een regeling voor de kinderen.
Waar verblijven de kinderen hoofdzakelijk en een bezoekregeling.
bvb om en om het weekend bij de papa en de helft van de schoolvakanties..
Die bezoekregeling staat los van de kinderalimentatie.
Tenzij het om co-ouderschap gaat maar dat is hier blijkbaar niet het geval.
Je ex heeft het recht niet zijn te betalen alimentatie naar eigen goeddunken aan te passen aan de verblijfsduur van de kinderen.
Noch om het kindergeld in rekening te brengen..
Ik zou om te beginnen, uitrekenen wat hij reeds te weinig heeft betaald.
Je rekeninguittreksels van zijn betalingen bijhouden als bewijs.
Ook de communicatie daarover. Probeer communicatie steeds per email te doen (te bewijzen)
Maan hem per aangetekende email (dat kan tegenwoordig) aan om het tekort te betalen.
Doe je dat 3 keer dan heb je al een bewijs dat je dat reeds geprobeerd hebt zonder resultaat.
Ga daarmee naar je advocaat..
Er is ook nog een dienst DAVO klik hieronder voor meer inlichtingen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... sgeld/davo

ps, ben zelf geen advocaat, ben een papa die braaf zijn kinderalimentatie betaald en toch blij ben dat ik mijn kinderen bijna dagelijks zie.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 24 jun 2020 10:15

De alimentatie is een maandbedrag, maar wordt berekend op jaarbasis. Als het goed berekend werd, is er reeds rekening gehouden met de vakantieperiodes en het kindergeld.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Doeterniettoe001
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2020 14:17

Van co ouderschap is idd geen sprake,hij woont meer dan 100 km van ons af.
Kinderen hun hoofdverblijfplaats is bij mij.

Ik heb al verschillende malen proberen uit te leggen,dat ali op jaarbasis is,niet op maandbasis.

Soit,ondertussen is de advocaat er mee bezig,en hou ik mijn hart vast voor de reactie.

Terug naar “Echtscheiding”