Bilocatie wordt klassieke regeling, fiscale gevolgen?

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

Bilocatie wordt klassieke regeling, fiscale gevolgen?

#1 , 28 aug 2008 14:23

Na zes jaar co-ouderschap/bilocatie (week/week) verandert de situatie en komt er een klassieke bezoekregeling voor onze vier kinderen. Mijn ex-man verhuist en de afstand wordt te groot. Het domicilie adres van de kinderen zal veranderen van mijn ex naar mij. Ik woon feitelijk samen met mijn partner. Wat verandert er fiscaal?

1/ Word ik nu alleenstaand gezinshoofd met vier kinderen ten laste?

2/ Wordt mijn inkomen alleen bekeken of samen met dat van mijn partner? Speelt dit een rol met betrekking tot mijn bruto/nettoloon of het in aanmerking komen van een studietoelage?

3/ Zal het gedomicilieerd zijn van mijn kinderen een invloed hebben op het inkomen/de belastingsaangifte van mijn partner? Ook al zijn we niet gehuwd en wonen we niet wettelijk samen?

Zijn er sites waar ik heldere informatie kan vinden dienaangaande?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 28 aug 2008 16:30

Als de kinderen hun hoofdverblijf bij jou hebben, worden de kinderen fiscaal ten laste van jou. Dit betekent dat je minder belastingen zal moeten betalen. Deze kunnen verrekend worden via de bedrijfsvoorheffing waardoor je je nettoloon zal zien stijgen.
Ook zal u de kinderbijslag voor de 4 kinderen ontvangen en zal de andere ouder onderhoudsgeld dienen te betalen.

Gezien jij en je partner feitelijk samenwonend zijn, hebben jullie normaal gezien elk apart een belastingsaangifte. De nieuwe situatie van de kinderen heeft effect op jouw belastingsaangifte, maar niet op de belastingsaangifte van jouw partner.

Wat de studietoelage betreft kan u op de website www.ond.vlaanderen.be/studietoelage alle nodige informatie vinden

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”